fd Svenska BP Oljeaktiebolag, fd ODAB mfl

  • Åtgärd
  • ID: VISSMEASURE0071904
  • Förvaltningscykel 3 (2017 - 2021)
Val av förvaltningscykel Förvaltningscykel 1 (2004 - 2009) Förvaltningscykel 2 (2010 - 2016) Förlängning av förvaltningscykel 2 Förvaltningscykel 3 (aktuell) Förlängning av förvaltningscykel 3

Nyhet i VISS - information utifrån förvaltningscykel

Du kan välja att se material från en specifik vattenförvaltningscykel via ”Val av förvaltningscykel” ovanför denna ruta. Om du inte gör något val visas ”Senaste bedömning”, den mest aktuella informationen oavsett vilken förvaltningscykel den är inlagd i. I förvaltningscykel 1, 2 och ”Förlängning av cykel 2” ser du det som var aktuellt när cykeln avslutades. I den pågående ”Förvaltningscykel 3” ser du det som hittills har lagts in i den cykeln.

Vad är en åtgärd?

Här visas de åtgärder som genomförts eller är planerade samt förslag på kommande åtgärder som kan behövas för en bättre vattenkvalitet. Åtgärderna är inte bindande, utan en del i långsiktig planering för bättre vatten. Utöver det som finns i VISS kan det finnas fler åtgärder som av olika anledningar ännu inte blivit registrerade. Underlaget kan vara baserat på schabloner och modeller. Vattenmyndigheterna välkomnar synpunkter och konkreta förbättringsförslag på föreslagna åtgärder.

Allmänbeskrivning
Föroreningssituationen verkar också vara komplex med stora mängder olja och metallföroreningar i mark och grundvatten. Rester av kemikalier från impregneringsmedelstillverkningen kan eventuellt också finnas kvar i viss omfattning. Marken och grundvattnet som har provtagits visar på halter som tydligt översitger dagens riktivärden för förorenad mark med avseende på mindre känslig mark (MKM), samt även riktvärdena för grundvatten från både Naturvårdsverket och Sveriges Geologiska Undersökning. Kommunen har dock långsiktiga planer på att bygga ut området med bostäder mm i framtiden (se under övrigt). Om så sker kommer nivåerna vara över de rekomenderade riktvärden för den nya markanvändningen (känslig mark). Fler människor kommer då också vara i riskzonen för exponering.

Majoriteten av de aktuella föroreningarnas farlighet är hög eller mycket hög. Tidigare provtagningar på fastigheten har visat att marken och grundvattnet är förorenat med både petroleumkolväten och metaller på flera ställen. Halterna överstiger gällande riktvärden för mindre känslig mark (MKM) samt riktvärden för grundvatten för flera av föroreningarna. Hanteringen av petroleumkolväten har bitvis varit slarvig, speciellt i början av verksamhetsperioden, och mycket spill verkar ha förekommit. Fyllnadsmassorna på fastigheten har också inslag av hushållssopor vilka misstänks läcka ut metallföroreningar av olika slag. Marken på den västra delen av fastigheten har undersökts och sanerats med avseende på pentaklorfenol och lindan upp till dåvarande riktvärden för mindre känslig mark. Huruvida pentaklorfenol och lindan finns kvar i marken på andra lokaliseringar är oklart. Sammanlagt bedöms därför föroreningsnivån vara mycket stor i marken och stor i grundvattnet.

Spridningsförutsättningarna bedöms vara mycket stora med avseende på de markförhållanden som råder på platsen. Känsligheten för mark och grundvatten bedöms dock som måttligt eftersom grundvattnet inte används som dricksvattenuttag och området är inhägnat, medförande exponeringsrisker endast för de yrkesverksamma som vistas på platsen. Skyddsvärdet av marken och grundvattnet bedöms som litet eftersom området runtomkring fastigheten också är förorenat och har utnyttjats som industrimark under lång tid.

Sammanfattat så har fastigheten mycket stora föroreningsnivåer med föroreningar av både hög och mycket hög farlighet. Även fast känsligheten och skyddsvärdet av marken bedöms måttligt respektive lågt så finns en stor risk att de föroreningar som förekommer sprids till omgivningen. Riskklassen bedöms därför till 1.
Läs mer
Enhet och status
Storlek
TypStorlekEnhet
Primär 1 Antal
Åtgärdsfas
Möjlig
Åtgärdskategori
Åtgärdsinformation
Extern databas
EBH-stödet
Åtgärdens ID i extern databas
178640
Livslängd
50 år
Schablonlivslängd
30 år
Startår
Slutår
Huvudman
Informationskälla
Länsstyrelsen i Jönköpings län
Åtgärden skapades
2013-12-11 10:16
Åtgärden skapades av
Länsstyrelsen i Jönköpings län
Senast uppdaterad
2019-09-26 10:40
Förvaltningscykel 3 (2017 - 2021)
Senast uppdaterad av
Webmaster VISS
Åtgärdsplats
Åtgärdens plats
Koordinat 6403500 - 450786 - SWEREF99
Stödgeometrier åtgärdsplats
Land
Sverige - SE
Myndighet
4. Södra Östersjön - SE4
5. Västerhavet - SE5
Distrikt
4. Södra Östersjön - SE4
Åtgärdsområde
Vättern - AREA00263
Lokalvattensamverkan
Tabergsån - AREA00347
Delområde/Ansvarsområde
Vättern - AREA00263
Huvudavrinningsområde
Motala ström - SE67000
Län
Jönköping - 06
Kommun
Jönköping - 0680

Åtgärdskostnader

Fasta kostnader/intäkter

Fält Föreg. schablonvärde Akt. schablonvärde Värde 
Investeringskostnad Hjälp för Investeringskostnad
Årskostnader
År Kostnad Kommentar
Utrednings- och administrativa kostnader Hjälp för Utrednings- och administrativa kostnader
Årskostnader
År Kostnad Kommentar
Restvärde
Årskostnader
År Kostnad Kommentar

Total åtgärdskostnad

Fält Föreg. schablonvärde (diskonterat) Akt. schablonvärde (diskonterat) Angiven kostnad 
Total åtgärdskostnad Hjälp för Total åtgärdskostnad
Årskostnader
År Kostnad Kommentar
Total årskostnad
Årskostnader
År Kostnad Kommentar

Påverkan som åtgärd riktas mot

Påverkan ytvatten

Diffusa källor - Förorenad mark/gammal industrimark

Miljöproblem som åtgärd riktas mot

Miljöproblem ytvatten

Miljögifter