Investeringskostand är alla kostnader, med intäkter avdragna, som uppstår initialt när en åtgärd vidtas (år 0) per primär rapporteringsenhet. Exempel på sådana kostnader är anläggningarbete av en fisktrappa, plantering av skyddszon, installation av reningsutrustning etc. Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Alla utrednings- och administrativa kostnader per primär rapporteringsenhet, som är direkt anslutna till åtgärden. Exempel på utredningskostnader är projektering, analyser, upphandling, ansökan/beslut om finansiering (exempelvis landsbygdsprogrammet) och andra administrativa kostnader som direkt kan kopplas till den fysiska åtgärden. Dock ej administrativa kostnader som behandlas som administrativa åtgärdstyper i denna databas, exempelvis miljöbalksprövning/omprövning och andra mer indirekta kostnader som inte direkt kan kopplas till åtgärden.
Utrednings- och administrativa kostnader ska inkludera både privata och offentliga kostnader.
Alla utrednings- och administrativa kostnader antas uppstå år 0, även de som i verkligheten kan göras flera år tidigare eller senare.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Årskostnader
År
Kostnad
Kommentar
Restvärde
Restvärd är alla intäkter-kostnader, per primär rapporteringsenhet, som uppstår vid slutet av åtgärdens livslängd. Exempel på sådana kostnader kan vara skörd av kantzon, nedmontering av utrustning, försäljning av utrustning etc. Värdet kan vara både positivt eller negativt beroende på om intäkterna överstiger kostnaderna eller vice versa.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Årskostnader
År
Kostnad
Kommentar
Rörliga kostnader/intäkter
Fält
Föreg. schablonvärde
Akt. schablonvärde
Värde
Löpande kostnader
Genomsnittlig löpande åtgärdskostnad per år och primär rapporteringsenhet, som uppstår under åtgärdens driftfas. Exempel på löpande kostnader är åtgärdens drift- och underhållskostnader etc. Observera att med kostnader menas de extra kostnader som uppstår på grund av att åtgärden genomförs, än vad som varit fallet utan åtgärd.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Genomsnittlig intäkt per år och primär rapporteringsenhet, som uppstår under åtgärdens driftfas. Exempel på löpande intäkter är merförsäljning och minskade underhållskostnader än vad som varit fallet utan åtgärd etc.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Årskostnader
År
Kostnad
Kommentar
Produktionsbortfall
Produktionsbortfall är genomsnittlig kostnad per år och primär rapporteringsenhet, som uppstår p.g.a. åtgärden.
Exempel på sådana är produktionsbortfall i vattenkraft pga miljöanpassad tappning eller minskad skörd jordbruk.
Observera att denna kostnad per definition egentligen är en löpande kostnad enligt ovan men den ska i denna databas särredovisas för att den annars ofta inte tas med som en åtgärdskostnad.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Annuitetsberäknad total kostnad. Summering och diskontering av åtgärdens alla kostnader ovan, per år och primär rapporteringsenhet. Alla fasta kostnader och intäkter (investerings-, utrednings- och administrativa kostnader samt restvärde) räknas om till en årlig kostnad med hjälp av en annuitetsfaktor (diskonteringsränta på 3,5 procent).
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
"Effekten av terrassen är att likna vid en långsträckt våtmark/översilningsyta. Förmågan till retention i tillfälligt översvämmade och ånära områden har utvärderats i försök med avfasade strandzoner som är att likna vid tvåstegsdiket. Stora variationer har uppmätts, troligen beroende på väldigt olika förutsättningar i vattenkvaliteten. Effekter på upp till 127 kg P/år har uppmätts. Utvärderingar av några våtmarker i Skåne har gett en medelavskiljning på 17-47 kgP/ha (Wesström m.fl. 2010). Effekten av en dikessektion som fungerar både som våtmark (flödesterass vid högre flöden), översilningsyta (dikesslänten och flödesterassen vid lägre flöden) och buffertzon (dikesslänten) antas ligga någonstans däremellan." Åtgärden innebär också att att vattendraget kan tillåtas att bli mer naturlik än ett ordinärt dike. Bland annat kan djupdelen av vattendraget tillåtas att vandra, närområdet i form av terassen förbättras samt att ett litet svämplan etableras. Detta innebär att påverkan på hydromorfologin minskar.
Den förändrade tvärsektionen som tvåstegsdiket innebär är vattenverksamhet som generellt är tillståndspliktig om det inte är uppenbart om varken enskilda eller allmänna intressen skadas. Detta kan innebära att dikessträckor på enskild mark kan utföras utan tillstånd om det allmänna intresset ej skadas. Om tvåstegsdiket utförs inom ett dikesföretag krävs generellt tillstånd för anläggandet och omprövning av företagets framtida villkor.
Översvämningsrisken minskar lokalt då fårans tvärsnittsarea ökar. Diket kan i viss mån verka flödesutjämnande och minska risken för översvämning även nedströms.