Broströmmen, Norrtäljeån och Norrtäljeviken - AREA00510
Delområde/Ansvarsområde
Mellan Skeboån och Broströmmen - AREA00323
Stockholm - AREA00297
Östergötlands och Stockholms mellankustvatten - AREA00335
Mellan Norrtäljeån och Åkerström - AREA00327
Huvudavrinningsområde
Kustområde - SE59060
Kustområde - SE57058
4 - 4
Kustområde - SE58059
Till annat land - SE000
Delavrinningsområde
Rinner till Norrtäljeviken - SE663232-166979
Rinner till Norrtäljeviken - SE663185-167107
Rinner till Norrtäljeviken - SE663292-167915
Rinner till Norrtäljeviken - SE663296-167856
Rinner till Norrtäljeviken - SE663291-167801
Rinner mot Norrtäljeviken - SE662865-718081
Rinner mot Norrtäljeviken - SE663030-714418
Mynnar i havet - SE662875-715467
Rinner till Norrtäljeviken - SE663044-166613
Rinner till Norrtäljeviken - SE662979-166469
Rinner till Norrtäljeviken - SE663322-167607
Rinner mot Norrtäljeviken - SE663334-166914
Rinner mot Norrtäljeviken - SE663102-166383
Rinner mot Norrtäljeviken - SE662962-166386
Rinner till Norrtäljeviken - SE663461-167526
Rinner till Norrtäljeviken - SE663334-167507
Rinner till Norrtäljeviken - SE663360-167899
Rinner till Norrtäljeviken - SE663357-167927 Visa alla 18 platser
Investeringskostand är alla kostnader, med intäkter avdragna, som uppstår initialt när en åtgärd vidtas (år 0) per primär rapporteringsenhet. Exempel på sådana kostnader är anläggningarbete av en fisktrappa, plantering av skyddszon, installation av reningsutrustning etc. Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Alla utrednings- och administrativa kostnader per primär rapporteringsenhet, som är direkt anslutna till åtgärden. Exempel på utredningskostnader är projektering, analyser, upphandling, ansökan/beslut om finansiering (exempelvis landsbygdsprogrammet) och andra administrativa kostnader som direkt kan kopplas till den fysiska åtgärden. Dock ej administrativa kostnader som behandlas som administrativa åtgärdstyper i denna databas, exempelvis miljöbalksprövning/omprövning och andra mer indirekta kostnader som inte direkt kan kopplas till åtgärden.
Utrednings- och administrativa kostnader ska inkludera både privata och offentliga kostnader.
Alla utrednings- och administrativa kostnader antas uppstå år 0, även de som i verkligheten kan göras flera år tidigare eller senare.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Årskostnader
År
Kostnad
Kommentar
Restvärde
Restvärd är alla intäkter-kostnader, per primär rapporteringsenhet, som uppstår vid slutet av åtgärdens livslängd. Exempel på sådana kostnader kan vara skörd av kantzon, nedmontering av utrustning, försäljning av utrustning etc. Värdet kan vara både positivt eller negativt beroende på om intäkterna överstiger kostnaderna eller vice versa.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Årskostnader
År
Kostnad
Kommentar
Rörliga kostnader/intäkter
Fält
Föreg. schablonvärde
Akt. schablonvärde
Värde
Löpande kostnader
Genomsnittlig löpande åtgärdskostnad per år och primär rapporteringsenhet, som uppstår under åtgärdens driftfas. Exempel på löpande kostnader är åtgärdens drift- och underhållskostnader etc. Observera att med kostnader menas de extra kostnader som uppstår på grund av att åtgärden genomförs, än vad som varit fallet utan åtgärd.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Genomsnittlig intäkt per år och primär rapporteringsenhet, som uppstår under åtgärdens driftfas. Exempel på löpande intäkter är merförsäljning och minskade underhållskostnader än vad som varit fallet utan åtgärd etc.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Årskostnader
År
Kostnad
Kommentar
Produktionsbortfall
Produktionsbortfall är genomsnittlig kostnad per år och primär rapporteringsenhet, som uppstår p.g.a. åtgärden.
Exempel på sådana är produktionsbortfall i vattenkraft pga miljöanpassad tappning eller minskad skörd jordbruk.
Observera att denna kostnad per definition egentligen är en löpande kostnad enligt ovan men den ska i denna databas särredovisas för att den annars ofta inte tas med som en åtgärdskostnad.
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
Annuitetsberäknad total kostnad. Summering och diskontering av åtgärdens alla kostnader ovan, per år och primär rapporteringsenhet. Alla fasta kostnader och intäkter (investerings-, utrednings- och administrativa kostnader samt restvärde) räknas om till en årlig kostnad med hjälp av en annuitetsfaktor (diskonteringsränta på 3,5 procent).
Alla kostnader i fast penningsvärde och exklusive moms.
I beräkningen av åtgärdseffekt beräknas först hur stor sammanlagd andel av det totala fosforläckaget som kan åtgärdas med skyddszoner eller anpassade skydsszoner: f = f1·f2·f3 där f1 = andelen av P-förlusterna som sker genom ytavrinning (beräknas individuellt för varje vattenförekomst f2 = maximala andelen av ytavrinningen som kan åtgärdas med skyddszoner. Denna andel antogs sammanlagt vara 85% för skyddszoner och anpassade skyddszoner. f3 = Skyddszonens reduktionseffekt =50%
Den totala åtgärdspotentialen beräknas sedan genom att multiplicera faktorn f med fosforläckaget från jordbruksmark i den aktuella vattenförekomsten. Denna totala åtgärdspotential delas först upp mellan skyddszoner och anpassade skyddszoner utifrån erosionsriskkartans linjeskikt, där ackumuleringslinjer på fältet (som ej sammanfaller med permanenta vattendrag) antas kunna åtgärdas med anpassade skyddszoner. I ett andra steg delas sedan åtgärdspotentialen upp mellan tre olika erosionsriskklasser: hög, medel och låg, enligt den fördelning som anges i Djodjic m.fl. (2019). Erosionsklass medel består här av erosionsriskklasserna 4 och 5. Det schablonvärde och intervall som anges är medel samt intervall för samtliga vattenförekomster som ingår i åtgärdsanalysen.