Östersjön
- Förvaltningsområde
- MarineUnitID: BAL-SE-RG-Ostersjon
Visa i stora kartan
Läs mer
Allmän beskrivning
Östersjön, även kallat Baltiska havet eller Baltiska sjön, är ett cirka 413 000 kvadratkilometer stort och upp till 459 meter djupt innanhav med bräckt vatten, beläget i norra Europa. Östersjön gränsar politiskt i väster till Danmark och Sverige, i öster till Finland, Ryssland, Estland, Lettland och Litauen, i söder till Polen och Tyskland.
- Områdestyp
- Region
- Area
- 140901,95 km2
- Grupper av havsbassänger
-
Bottniska Viken
Egentliga Östersjön
- Havsbassänger
-
Bottenhavet
Bottenviken
N Kvarken
Ålands hav
Arkonahavet och S Öresund
Bornholmshavet och Hanöbukten
N Gotlandshavet
V Gotlandshavet
Ö Gotlandshavet
- Vattenmyndighet
- Havs- och vattenmyndigheten
- Koordinater
-
SWEREF99 TM Nordlig: 6586990
SWEREF99 TM Östlig: 694442
God miljöstatus är definitionen av det tillstånd som vi ska arbeta för att nå i svensk havsmiljö
- D1 - Biologisk mångfald
-
-
Biologisk mångfald bevaras. Livsmiljöernas kvalitet och förekomst samt arternas fördelning och abundans överensstämmer med rådande geomorfologiska, geografiska och klimatiska villkor.
-
Arternas utbredning överensstämmer med rådande geomorfologiska, geografiska och klimatiska villkor. Utbredningsområden som förändrats på grund av mänsklig störning är återställda till en långsiktigt hållbar nivå.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 1.1B - Utbredning av sälar Ej fastställt
2016
Beskrivning av god miljöstatus saknas. Utvecklas i samband med ny förvaltningsplan för sälar. -
Populationsstorleken av däggdjur, fåglar och fiskar avviker inte från populationernas naturliga fluktuationer.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 1.2B - Abundans av övervintrande sjöfåglar Ej fastställt
2016
Abundansen av övervintrande sjöfågelarter avviker inte från en baslinjenivå.1.2C - Abundans av häckande sjöfåglar Ej fastställt
2016
Abundansen av häckande sjöfågelarter avviker inte från en baslinjenivå.1.2D - Abundans eller biomassa av nyckelart av fisk i kustvatten Ej fastställt
2016
Ingen beskrivning tillgänglig -
Populationerna av däggdjur, fåglar och fiskar har ett hälsotillstånd som garanterar reproduktion och långsiktig överlevnad.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 1.3A - Produktivitet hos havsörn Produktiviteten och antal ungar per kull hos havsörn avviker inte från en baslinjenivå.1.3B - Späcktjocklek hos säl Gråsäl: Östersjön
2012
Vikaresäl och knubbsäl: Ej fastställt
2018
Späcktjockleken hos sälar avviker inte från naturliga fluktuationer hos en population med normal späcktjocklek.1.3C - Dräktighetsfrekvens hos säl Gråsäl: Östersjön
2012
Vikaresäl och knubbsäl: Ej fastställt
2018
Dräktighetsfrekvens hos sälhonor avviker inte från naturliga fluktuationer hos en normalt reproducerande population.1.3D - Tillväxthastighet hos marina däggdjur Ej fastställt
2016
Tillväxthastigheten hos marina däggdjur är nära den inneboende tillväxthastigheten hos en population som är opåverkad av människan.1.3E - Storleksstruktur hos nyckelart av fisk i kustvatten Ej fastställt
2018
Indikatorn påvisar förändringar i såväl reproduktionsframgång som mortalitet (HELCOM 2012c). Låga värden kan påvisa en stark rekrytering, minskad top down-reglering i ekosystemet eller hög fiskeridödlighet (F) men även täthetsberoende tillväxt. Höga indexvärden kan påvisa ett högt trofiskt tillstånd men också minskad rekryteringsframgång. Indikatorn bör därför utvärderas tillsammans med fiskindikatorn 1.2D. Indikatorn mäts som populationens medellängd, alternativt antal (eller biomassa) per ansträngning av individer större än en viss storlek av en nyckelart i fisksamhället. För Östersjön föreslås: medellängden hos abborre, alternativt antal abborre >25 cm. Nyckelart för Nordsjön har ännu inte definierats. Kvantitativ gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten. -
Utbredning av livsmiljöer och livsmiljöbildande arter överensstämmer med rådande geomorfologiska, geografiska och klimatiska villkor. Utbredningsområden som förändrats på grund av mänsklig störning är återställda till en långsiktigt hållbar nivå.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Livsmiljöernas utsträckning överensstämmer med rådande geomorfologiska, geografiska och klimatiska villkor. Förlust av utsträckning minimeras men rymmer en långsiktigt hållbar nivå av nyttjande.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 1.5A - Djuputbredning av makrovegetation i kustvatten En nivå som minst motsvarar god status för makrovegetation enligt gällande bedömningsgrund för makroalger och gömfröiga växter i kustvatten (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 2.4). -
Livsmiljön är i ett tillstånd som stödjer dess ekologiska funktioner samt diversiteten i associerade samhällen.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 1.6A Storleksstruktur i fisksamhället i kustvatten Ej fastställt
2018
Indikatorn mäter andel fiskar i ett samhälle som är stora nog att bidra signifikant till reproduktion och predation (HELCOM 2012c). Indikatorn visar på förändringar i fiskeridödlighet på samhällsnivå, där låga värden indikerar hög fiskeridödlighet. Storleksstrukturen hos ett fisksamhälle som fiskas hårt tendererar att ha färre stora individer. Indikatorn kan även i viss utsträckning påverkas av miljöfaktorer som temperatur och näringsstatus. Indikatorn mäts som andelen stora individer i ett fisksamhälle baserat på provfiske. Stora fiskar definieras som individer större än 30 cm alt. 40 cm beroende på provfiskemetodik. Gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten1.6B - Andelen stora individer i fisksamhället i utsjövatten Enligt ICES aktuella rådgivning
2018
Indikatorn mäter viktandelen av stor fisk i fångsten och reflekterar därmed storleksstrukturen i fisksamhället. Indikatorn avspeglar främst påverkan från fiske, där fisket medför ett selektivt uttag av arter och storlekar. Indikatorn motsvarar en av OSPAR:s så kallade EcoQOs (Ecological Quality Objectives, OSPAR 2008, OSPAR 2010a) och är dessutom en av de nio indikatorer som medlemsländerna måste rapportera för att utvärdera fiskets effekter på ekosystemet enligt EU:s datainsamlingsförordning (2010/93/EU).1.6C - Bottenfaunaindex (BQI) för kustvatten En nivå som minst motsvarar god status för bottenfauna enligt gällande bedömningsgrund för bottenfauna i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 1.4).1.6D - Bottenfaunaindex (BQI) för utsjövatten 2018
En nivå som minst motsvarar god status för bottenfauna för de utsjövatten som angränsar till de yttre typområdena enligt gällande bedömningsgrund för bottenfauna i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 1.4).1.6E - Abundans eller biomassa av viktiga funktionella grupper av fisk i kustvatten Ej fastställt
2016
Indikatorn mäter täthet av fiskgrupper på olika trofinivåer och är därmed ett bredare mått på fisktäthet i ett ekosystem än att mäta populationer av enskilda arter (HELCOM 2012c). Indikatorn baseras på antal (eller biomassa) per ansträngning av viktiga funktionella grupper av fisk såsom rovfiskar, mesopredatorer och karpfiskar. För Östersjöns kustområde används grupperna karpfiskar (Cyprinidae) och rovfiskar. De två fiskgruppernas respons på mänskliga störningar skiljer sig: en ökning av karpfiskar kan främst kopplas till en ökning av näringsämnen, temperatur och minskad salthalt medan en minskning av rovfiskar främst kopplas till ett ökat fisktryck. Viktiga funktionella grupper för Nordsjön har inte definierats. Kvantitativ gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten. -
Näringsvävens beståndsdelar samt livsmiljöernas utsträckning och tillstånd garanterar att ekosystemtjänster tillhandahålls.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 1.7A - Trofisk nivå inom fisksamhället i kustvatten Ej fastställt
2018
Fisksamhällets trofiska nivå avviker inte från en baslinjenivå. Om baslinje inte kan tillämpas anges önskad riktning.
-
- D2 - Främmande arter
-
-
Främmande arter som har införts genom mänsklig verksamhet håller sig på nivåer som inte förändrar ekosystemen negativt.
-
Inga nya introduktioner av främmande arter och stammar, genetiskt modifierade organismer (GMO) eller organismer vars genetiska egenskaper förändrats på annat sätt och som riskerar att hota den biologiska mångfalden, äger rum.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Invasiva främmande arters och stammars negativa effekter på biologisk mångfald och ekosystem minimeras.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer
-
- D3 - Kommersielt nyttjade fiskar och skaldjur
-
-
Populationerna av alla kommersiellt nyttjade fiskar och skaldjur håller sig inom säkra biologiska gränser och uppvisar en ålders- och storleksfördelning som vittnar om ett friskt bestånd.
-
Fiskeverksamheten ligger under en nivå som garanterar ett maximalt hållbart uttag (FMSY) av alla kommersiella fiskarter. Nivån ska inte ha en negativ påverkan på ekosystemets struktur och funktion.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 3.1A - Fiskeridödlighet (F) Enligt ICES aktuella rådgivning
2012
Ingen beskrivning tillgänglig3.1B - Kvot mellan fångst och biomassa Ej fastställt
2018
Om kvoten ökar anses fiskeridödligheten öka och om kvoten minskar så minskar fiskeridödligheten. Denna indikator föreslås, i enlighet med förslag från ICES, att kunna användas på samtliga bestånd som Sverige enligt EU:s datainsamlingsförordning ska samla in data om i Nordsjön respektive Östersjön. Den bör baseras på fångster (landningar + utkast + illegalt fiske) där så är möjligt och i annat fall på enbart landningar. Biomassa är egentligen ett index för fångst per ansträngning och ska baseras på vetenskapliga provfisken som sker på ett tillfredsställande sätt. Fångst och provtagningsdata bör ha samma geografiska avgränsningar. Analysens värde ökar ytterligare o m dessa geografiska avgränsningar speglar verkliga bestånd. Det finns metoder för att göra trendanalyser eller för att jämföra en utvärderingsperiod med en referensperiod (ICES 2012b). Metoder och data för beräkning av indikatorn finns tillgänglig för många arter.3.1C - Storleksstruktur i fisksamhället i kustvatten Ej fastställt
2018
Andelen stora individer i fisksamhället avviker inte från en baslinjenivå. Om baslinje inte kan tillämpas anges önskad riktning.3.1D - Andelen stora individer i fisksamhället i utsjövatten Enligt ICES aktuella rådgivning
2018
Andelen individer (avseende biomassa) som är större än 40 cm utgör minst 30 % av fisksamhället. -
Beståndens reproduktiva kapacitet befinner sig på nivåer som garanterar livskraftiga bestånd och populationer.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 3.2A - Lekbiomassa (SSB) för alla kommersiella bestånd som ingår i EU:s datainsamlingsförordning (2010/93/EU) Enligt ICES aktuella rådgivning
2012
Ingen beskrivning tillgänglig3.2B - Biomassaindex Ej fastställt
2018
Biomassaindex erhålls från årliga vetenskapliga provfisken. Valet av provfiskemetod för en art beror på hur representativt denna fångas av redskapet och på överenstämmelsen mellan artens och provfiskets geografiska utbredning. För att index ska spegla den reproduktiva kapaciteten bör det beräknas på den andel av populationen som är könsmogen. Det finns metoder för att göra trendanalyser eller för att jämföra en utvärderingsperiod med äldre data. -
Populationernas ålders- och storleksstruktur ska garantera deras långsiktiga produktivitet.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer
-
- D4 - Marina näringsvävar
-
-
Alla delar av de marina näringsvävarna, i den mån de är kända, förekommer i normal omfattning och mångfald på nivåer som är tillräckliga för att arternas långsiktiga bestånd ska kunna säkerställas och deras fulla reproduktiva kapacitet behållas.
-
Produktiviteten för nyckelarter och trofiska nyckelgrupper avviker inte från de naturliga fluktuationer som förekommer i ekosystemets näringsväv.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 4.1A - Produktivitet hos havsörn Produktiviteten och antal ungar per kull hos havsörn avviker inte från en baslinjenivå.4.1B - Tillväxthastighet hos marina däggdjur Ej fastställt
2016
Tillväxthastigheten hos marina däggdjur är nära den inneboende tillväxthastigheten hos en population som är opåverkad av människan. -
Förekomst och andel av utvalda predatorarter och dessa arters storleksfördelning, möjliggör en naturlig trofisk reglering i näringsväven.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 4.2A - Storleksstruktur hos nyckelart av fisk i kustvatten Ej fastställt
2018
Indikatorn påvisar förändringar i såväl reproduktionsframgång som mortalitet (HELCOM 2012c). Låga värden kan påvisa en stark rekrytering, minskad top down-reglering i ekosystemet eller hög fiskeridödlighet (F) men även täthetsberoende tillväxt. Höga indexvärden kan påvisa ett högt trofiskt tillstånd men också minskad rekryteringsframgång. Indikatorn bör därför utvärderas tillsammans med fiskindikatorn 1.2D. Indikatorn mäts som populationens medellängd, alternativt antal (eller biomassa) per ansträngning av individer större än en viss storlek av en nyckelart i fisksamhället. För Östersjön föreslås: medellängden hos abborre, alternativt antal abborre >25 cm. Nyckelart för Nordsjön har ännu inte definierats. Kvantitativ gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten.4.2B - Storleksstruktur i fisksamhället i kustvatten Ej fastställt
2018
Storleksstruktur i fisksamhället i kustvatten. Indikatorn mäter andel fiskar i ett samhälle som är stora nog att bidra signifikant till reproduktion och predation (HELCOM 2012c). Indikatorn visar på förändringar i fiskeridödlighet på samhällsnivå, där låga värden indikerar hög fiskeridödlighet. Storleksstrukturen hos ett fisksamhälle som fiskas hårt tendererar att ha färre stora individer. Indikatorn kan även i viss utsträckning påverkas av miljöfaktorer som temperatur och näringsstatus. Indikatorn mäts som andelen stora individer i ett fisksamhälle baserat på provfiske. Stora fiskar definieras som individer större än 30 cm alt. 40 cm beroende på provfiskemetodik. Gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten. -
Alla trofiska nyckelgrupper och nyckelarter förekommer i en sådan omfattning att näringsväven kan fungera i balans.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 4.3A - Abundans eller biomassa av viktiga funktionella grupper av fisk i kustvatten Ej fastställt
2016
Indikatorn mäter täthet av fiskgrupper på olika trofinivåer och är därmed ett bredare mått på fisktäthet i ett ekosystem än att mäta populationer av enskilda arter (HELCOM 2012c). Indikatorn baseras på antal (eller biomassa) per ansträngning av viktiga funktionella grupper av fisk såsom rovfiskar, mesopredatorer och karpfiskar. För Östersjöns kustområde används grupperna karpfiskar (Cyprinidae) och rovfiskar. De två fiskgruppernas respons på mänskliga störningar skiljer sig: en ökning av karpfiskar kan främst kopplas till en ökning av näringsämnen, temperatur och minskad salthalt medan en minskning av rovfiskar främst kopplas till ett ökat fisktryck. Viktiga funktionella grupper för Nordsjön har inte definierats. Kvantitativ gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten.Trofisk nivå inom fisksamhället i kustvatten Ej fastställt
2018
Fisksamhällets trofiska nivå avviker inte från en baslinjenivå. Om baslinje inte kan tillämpas anges önskad riktning.4.3C - Abundans av övervintrande sjöfåglar Ej fastställt
2016
Abundansen av övervintrande sjöfågelarter avviker inte från en baslinjenivå.
-
- D5 - Övergödning
-
-
Övergödning framkallad av människan reduceras till ett minimum, särskilt dess negativa effekter, såsom minskad biologisk mångfald, försämrade ekosystem, skadliga algblomningar och syrebrist i bottenvattnet.
-
Koncentrationer av näringsämnen resulterar inte i negativa direkta eller indirekta effekter på biologisk mångfald och ekosystem.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 5.1A - Koncentrationer av kväve och fosfor i kustvatten En nivå som minst motsvarar god status för näring enligt gällande bedömningsgrund för näringsämnen i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 5, kap 2.4 med ändring för Nordsjön i NFS 2010:12).5.1B - Koncentrationer av kväve och fosfor i utsjövatten Ingen beskrivning tillgänglig -
Oönskad algtillväxt leder inte till försämrad vattenkvalitet, minskat siktdjup eller indirekta effekter på biologisk mångfald och ekosystem.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 5.2A - Biomassa växtplankton i kustvatten (klorofyll a-koncentration och biovolym) En nivå som minst motsvarar god status för klorofyll a och biovolym enligt gällande bedömningsgrund för växtplankton i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 3.5).5.2B - Klorofyll a-koncentration i utsjövatten Ingen beskrivning tillgänglig5.2C - Siktdjup i kustvatten En nivå som minst motsvarar god status för siktdjup enligt gällande bedömningsgrund för siktdjup i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 5, kap. 1.4).5.2D - Siktdjup i utsjövatten Ingen beskrivning tillgänglig -
Fleråriga växter uppvisar naturlig djuputbredning och ingen minskning av syrekoncentrationer till följd av övergödning förekommer.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 5.3A - Djuputbredning av makrovegetation i kustvatten En nivå som minst motsvarar god status för makrovegetation enligt gällande bedömningsgrund för makroalger och gömfröiga växter i kustvatten (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 2.4).5.3B - Syrebalans i kustvatten Ej fastställt
2016
En nivå som minst motsvarar god status för syre enligt gällande bedömningsgrund för syrebalans i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 5, kap. 3.3)5.3C - Syrebalans i utsjövatten Syrekoncentrationen i bottenvattnet överstiger 3,5 ml/l.5.3D - Syrebalans i utsjövatten 2018
Andelen syrefattiga bottnar (<3,5 ml/l) minskar långsiktigt.5.3E - Bottenfaunaindex (BQI) för kustvatten En nivå som minst motsvarar god status för bottenfauna enligt gällande bedömningsgrund för bottenfauna i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 1.4).5.3F - Bottenfaunaindex (BQI) för utsjövatten 2018
En nivå som minst motsvarar god status för bottenfauna för de utsjövatten som angränsar till de yttre typområdena enligt gällande bedömningsgrund för bottenfauna i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 1.4).
-
- D6 - Havsbottnens integritet
-
-
Havsbottnens integritet håller sig på en nivå som innebär att ekosystemens struktur och funktioner kan tryggas och att i synnerhet de bentiska ekosystemen inte påverkas negativt.
-
Den samlade fysiska påverkan på havsbottensubstratet från verksamheter ligger på en nivå som ger förutsättningar för bentiska samhällen och associerade arter att upprätthålla sina ekologiska strukturer och funktioner.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Det bentiska samhällets ekologiska funktioner, artdiversitet och förekomst av arter upprätthålls.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 6.2A - Bottenfaunaindex (BQI) för kustvatten En nivå som minst motsvarar god status för bottenfauna enligt gällande bedömningsgrund för bottenfauna i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 1.4).6.2B - Bottenfaunaindex (BQI) för utsjövatten 2018
En nivå som minst motsvarar god status för bottenfauna för de utsjövatten som angränsar till de yttre typområdena enligt gällande bedömningsgrund för bottenfauna i kustvatten och vatten i övergångszon (NFS 2008:1, Bilaga 4, kap. 1.4).
-
- D7 - Bestående förändringar av hydrografiska villkor
-
-
En bestående förändring av de hydrografiska villkoren påverkar inte de marina ekosystemen på ett negativt sätt.
-
Permanenta förändringar av hydrografiska förhållanden genom enskilda eller samverkande verksamheter har inte sådan karaktär eller omfattning att ekosystemet påverkas negativt.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 7.1A - Temperatur och salthalt Ej fastställt
2016
Temperatur och salthalt används som indikator för att detektera förändringar av hydrografiska villkor till följd av storskaliga projekt. -
Den faktiska påverkan på livsmiljöer till följd av bestående hydrografiska förändringar påverkar inte livsmiljöernas utbredning samt den långsiktiga fortlevnaden för associerade arter och samhällen negativt.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer
-
- D8 - Koncentrationer av farliga ämnen
-
-
Koncentrationer av farliga ämnen håller sig på nivåer som inte ger upphov till föroreningseffekter.
-
Koncentrationerna av farliga ämnen i relevant matris (biologisk vävnad, sediment eller vatten) förekommer i halter som inte bedöms ge upphov till negativa effekter på biologisk mångfald och ekosystem.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 8.1A - Kvicksilver (Hg) och dess föreningar Koncentrationen av Hg (CAS nr 7439-97-6) i fisk underskrider det värde som anges i artikel 3.2a i direktiv 2008/105/EG.8.1B - Hexaklorbensen Koncentrationen av hexaklorbensen (CAS nr 118-74-1) i fisk underskrider det värde som anges i artikel 3.2a i direktiv 2008/105/EG8.1C - Trend för ackumulerande farliga ämnen i biota Halterna av farliga ämnen i fisk, musslor och sillgrissleägg uppvisar inte någon signifikant ökande trend under närmast föregående sexårsperiod. -
Farliga ämnen orsakar inte oacceptabla biologiska effekter på individ-, populations-, samhälls-, eller ekosystemnivå.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 8.2A - Skaltjocklek hos ägg från havsörn och sillgrissla Ej fastställt
2016
Ingen beskrivning tillgänglig8.2B - Produktivitet hos havsörn Produktivitet och antal ungar per kull hos havsörn avviker inte från en baslinjenivå.8.2C - Dräktighetsfrekvens hos säl Gråsäl: Östersjön
2012
Vikaresäl och knubbsäl: Ej fastställt
2018
Dräktighetsfrekvens hos sälhonor avviker inte från naturliga fluktuationer hos en normalt reproducerande population.8.2D - Antal upptäckta olagliga utsläpp av olja och oljeliknande produkter per år Ingen beskrivning tillgänglig
-
- D9 - Farliga ämnen i fisk och skaldjur
-
-
Farliga ämnen i fisk och skaldjur avsedda som livsmedel överskrider inte de nivåer som fastställts i gemenskapslagstiftningen eller andra tillämpliga normer.
-
Nivåer, antal och frekvens av farliga ämnen i vildfångad fisk, skaldjur och andra relevanta organismer avsedda som livsmedel överskrider inte fastställda gränsvärden.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 9.1A - Substanser som regleras i förordning 1881/2006/EG Koncentrationen av de substanser som avses underskrider de gränsvärden som anges i förordning 1881/2006/EG.
-
- D10 - Egenskaper och mängder av marint avfall
-
-
Egenskaper hos och mängder av marint avfall förorsakar inga skador på kustmiljön och den marina miljön.
-
Mängden avfall, inklusive dess nedbrytningsprodukter, förorsakar inte skada på havsmiljön.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 10.1A - Mängd avfall på referensstränder Indikatorn baseras på förekomst av avfall på stränder enligt metodik från OSPAR och pågår i Bohuslän på sex s.k. referensstränder sedan 2001 (OSPAR 2010b). Provtagningen har genomförts av bland annat Västkuststiftelsen. Enligt OSPAR:s protokoll ska provtagning ske fyra gånger per år men i Sverige sker det endast tre gånger per år på grund av svårigheter att utföra provtagning under vintern. Data från svenska provtagningar samlas på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten in av Länsstyrelsen i Västra Götalands län och rapporteras till OSPAR:s databas för marint skräp.10.1B - Mängd avfall på havsbotten Ej fastställt
2018
Mätningar sker i samband med ICES bottenprovtrålningsprogram IBTS (Skagerrak-Kattegatt) (ICES 2010) och BITS (Östersjön) (ICES 2012a). Inom ramen för provtrålningar för att skatta fiskbestånd har man sedan 2010 för IBTS och 2011 för BITS börjat notera skräpmängder. Trålningarna görs med demersala trålar, vilket innebär att det avfall som man får i trålen antingen ligger på botten eller finns i vattnet omedelbart (inom någon eller några meter) ovanför botten. Provtrålningarna sker två gånger per år, IBTS i Västerhavet sker under kvartal 1 och 3 och BITS i Östersjön under kvartal 1 och 4. -
Avfall som påverkar eller kan antas påverka marina organismer negativt ska minska.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer
-
- D11 - Tillförsel av energi inbegripet undervattensbuller
-
-
Tillförsel av energi, inbegripet undervattensbuller, ligger på nivåer som inte påverkar den marina miljön på ett negativt sätt.
-
Aktiviteter som skapar tillräckligt höga ljudnivåer för att orsaka negativa effekter för enskilda populationer eller ekosystem, begränsas i tid och rum.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Undervattensbuller från fartyg ska inte ge upphov till långvariga negativa effekter på biologisk mångfald och ekosystem.
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer
-
Miljökvalitetsnormer är ett juridiskt styrmedel som används för att se till att god miljöstatus upprätthålls eller uppnås
- A - Tillförsel av näringsämnen och organiskt material
-
-
Indikator Bedömningsområde Funktionell från A.1.1. - Tillförsel av kväve och fosfor via avrinning och punktutsläpp Ingen beskrivning tillgänglig5.1B - Koncentrationer av kväve och fosfor i utsjövatten Ingen beskrivning tillgänglig5.2B - Klorofyll a-koncentration i utsjövatten Ingen beskrivning tillgänglig5.2D - Siktdjup i utsjövatten Ingen beskrivning tillgänglig
-
- B - Tillförsel av farliga ämnen
-
-
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 8.2A - Skaltjocklek hos ägg från havsörn och sillgrissla Ej fastställt
2016
Ingen beskrivning tillgänglig8.2D - Antal upptäckta olagliga utsläpp av olja och oljeliknande produkter per år Ingen beskrivning tillgänglig
-
- C - Biologisk störning
-
-
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 1.2D - Abundans eller biomassa av nyckelart av fisk i kustvatten Ej fastställt
2016
Ingen beskrivning tillgänglig1.3E - Storleksstruktur hos nyckelart av fisk i kustvatten Ej fastställt
2018
Indikatorn påvisar förändringar i såväl reproduktionsframgång som mortalitet (HELCOM 2012c). Låga värden kan påvisa en stark rekrytering, minskad top down-reglering i ekosystemet eller hög fiskeridödlighet (F) men även täthetsberoende tillväxt. Höga indexvärden kan påvisa ett högt trofiskt tillstånd men också minskad rekryteringsframgång. Indikatorn bör därför utvärderas tillsammans med fiskindikatorn 1.2D. Indikatorn mäts som populationens medellängd, alternativt antal (eller biomassa) per ansträngning av individer större än en viss storlek av en nyckelart i fisksamhället. För Östersjön föreslås: medellängden hos abborre, alternativt antal abborre >25 cm. Nyckelart för Nordsjön har ännu inte definierats. Kvantitativ gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten.3.1A - Fiskeridödlighet (F) Enligt ICES aktuella rådgivning
2012
Ingen beskrivning tillgänglig3.1B - Kvot mellan fångst och biomassa Ej fastställt
2018
Om kvoten ökar anses fiskeridödligheten öka och om kvoten minskar så minskar fiskeridödligheten. Denna indikator föreslås, i enlighet med förslag från ICES, att kunna användas på samtliga bestånd som Sverige enligt EU:s datainsamlingsförordning ska samla in data om i Nordsjön respektive Östersjön. Den bör baseras på fångster (landningar + utkast + illegalt fiske) där så är möjligt och i annat fall på enbart landningar. Biomassa är egentligen ett index för fångst per ansträngning och ska baseras på vetenskapliga provfisken som sker på ett tillfredsställande sätt. Fångst och provtagningsdata bör ha samma geografiska avgränsningar. Analysens värde ökar ytterligare o m dessa geografiska avgränsningar speglar verkliga bestånd. Det finns metoder för att göra trendanalyser eller för att jämföra en utvärderingsperiod med en referensperiod (ICES 2012b). Metoder och data för beräkning av indikatorn finns tillgänglig för många arter.3.2A - Lekbiomassa (SSB) för alla kommersiella bestånd som ingår i EU:s datainsamlingsförordning (2010/93/EU) Enligt ICES aktuella rådgivning
2012
Ingen beskrivning tillgänglig3.2B - Biomassaindex Ej fastställt
2018
Biomassaindex erhålls från årliga vetenskapliga provfisken. Valet av provfiskemetod för en art beror på hur representativt denna fångas av redskapet och på överenstämmelsen mellan artens och provfiskets geografiska utbredning. För att index ska spegla den reproduktiva kapaciteten bör det beräknas på den andel av populationen som är könsmogen. Det finns metoder för att göra trendanalyser eller för att jämföra en utvärderingsperiod med äldre data. -
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 1.6A - Storleksstruktur i fisksamhället i kustvatten Ej fastställt
2018
Indikatorn mäter andel fiskar i ett samhälle som är stora nog att bidra signifikant till reproduktion och predation (HELCOM 2012c). Indikatorn visar på förändringar i fiskeridödlighet på samhällsnivå, där låga värden indikerar hög fiskeridödlighet. Storleksstrukturen hos ett fisksamhälle som fiskas hårt tendererar att ha färre stora individer. Indikatorn kan även i viss utsträckning påverkas av miljöfaktorer som temperatur och näringsstatus. Indikatorn mäts som andelen stora individer i ett fisksamhälle baserat på provfiske. Stora fiskar definieras som individer större än 30 cm alt. 40 cm beroende på provfiskemetodik. Gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten.1.6B - Andelen stora individer i fisksamhället i utsjövatten Enligt ICES aktuella rådgivning
2018
Indikatorn mäter viktandelen av stor fisk i fångsten och reflekterar därmed storleksstrukturen i fisksamhället. Indikatorn avspeglar främst påverkan från fiske, där fisket medför ett selektivt uttag av arter och storlekar. Indikatorn motsvarar en av OSPAR:s så kallade EcoQOs (Ecological Quality Objectives, OSPAR 2008, OSPAR 2010a) och är dessutom en av de nio indikatorer som medlemsländerna måste rapportera för att utvärdera fiskets effekter på ekosystemet enligt EU:s datainsamlingsförordning (2010/93/EU).1.6E - Abundans eller biomassa av viktiga funktionella grupper av fisk i kustvatten Ej fastställt
2016
Indikatorn mäter täthet av fiskgrupper på olika trofinivåer och är därmed ett bredare mått på fisktäthet i ett ekosystem än att mäta populationer av enskilda arter (HELCOM 2012c). Indikatorn baseras på antal (eller biomassa) per ansträngning av viktiga funktionella grupper av fisk såsom rovfiskar, mesopredatorer och karpfiskar. För Östersjöns kustområde används grupperna karpfiskar (Cyprinidae) och rovfiskar. De två fiskgruppernas respons på mänskliga störningar skiljer sig: en ökning av karpfiskar kan främst kopplas till en ökning av näringsämnen, temperatur och minskad salthalt medan en minskning av rovfiskar främst kopplas till ett ökat fisktryck. Viktiga funktionella grupper för Nordsjön har inte definierats. Kvantitativ gräns för god miljöstatus för kustområden i Östersjön utvecklas inom projektet HELCOM FISH-PRO. Ett nationellt arbete pågår för att utveckla indikator och gräns för god miljöstatus för Nordsjöns kustvatten.
-
- D - Fysisk störning
-
-
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Indikator Bedömningsområde Funktionell från Inga funktionella indikatorer -
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 7.1A - Temperatur och salthalt Ej fastställt
2016
Temperatur och salthalt används som indikator för att detektera förändringar av hydrografiska villkor till följd av storskaliga projekt. -
Indikator Bedömningsområde Funktionell från 10.1A - Mängd avfall på referensstränder Ej fastställt
2016
Indikatorn baseras på förekomst av avfall på stränder enligt metodik från OSPAR och pågår i Bohuslän på sex s.k. referensstränder sedan 2001 (OSPAR 2010b). Provtagningen har genomförts av bland annat Västkuststiftelsen. Enligt OSPAR:s protokoll ska provtagning ske fyra gånger per år men i Sverige sker det endast tre gånger per år på grund av svårigheter att utföra provtagning under vintern. Data från svenska provtagningar samlas på uppdrag av Havs- och vattenmyndigheten in av Länsstyrelsen i Västra Götalands län och rapporteras till OSPAR:s databas för marint skräp.10.1B - Mängd avfall på havsbotten Ej fastställt
2018
Mätningar sker i samband med ICES bottenprovtrålningsprogram IBTS (Skagerrak-Kattegatt) (ICES 2010) och BITS (Östersjön) (ICES 2012a). Inom ramen för provtrålningar för att skatta fiskbestånd har man sedan 2010 för IBTS och 2011 för BITS börjat notera skräpmängder. Trålningarna görs med demersala trålar, vilket innebär att det avfall som man får i trålen antingen ligger på botten eller finns i vattnet omedelbart (inom någon eller några meter) ovanför botten. Provtrålningarna sker två gånger per år, IBTS i Västerhavet sker under kvartal 1 och 3 och BITS i Östersjön under kvartal 1 och 4.
-
För att uppnå god miljöstatus i Nordsjön och Östersjön har ett åtgärdsprogram för havsmiljön tagits fram. Här listas åtgärderna och det finns länkar till faktablad där varje åtgärd beskrivs.
Åtgärderna i åtgärdsprogrammet ska med start 2016 genomföras av myndigheter och kommuner. De flesta åtgärder i programmet är av styrmedelstyp som till exempel vägledningar, utredningar, information och bidrag. Dessa leder direkt eller indirekt till att fysiska åtgärder genomförs.
- Främmande arter
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH1Att ta fram ett pilotprojekt för att utveckla metoder för kontroll och lokal bekämpning av invasiva främmande arter.Havs- och vattenmyndighetenÅPH2Att utveckla tekniskt verktyg för att i ökad grad tillgängliggöra samt komplettera information om främmande arter.Havs- och vattenmyndighetenÅPH3Att utveckla ett nationellt varnings- och responssystem för tidig upptäckt av nya invasiva främmande arter samt hanterings- och beredskapsplaner för dessa.Havs- och vattenmyndigheten - Fiskar och skaldjur som påverkas av fiske
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH4Att införa nya fiskebestämmelser för att freda särskilt hotade kustlekande bestånd innanför trålgränsen i Skagerrak, Kattegatt och ÖstersjönHavs- och vattenmyndighetenÅPH5Att införa nya fiskebestämmelser som syftar till att fisket innanför trålgränsen bedrivs mer artselektivt i Skagerrak, Kattegatt och Östersjön.Havs- och vattenmyndighetenÅPH6Att införa fiskebestämmelser som syftar till att minska fisketrycket på kustlevande bestånd innanför trålgränsen i Skagerrak, Kattegatt och Östersjön som behöver stärkt skydd men som kan fiskas till viss del.Havs- och vattenmyndighetenÅPH7Att utreda var ytterligare fredningsområden bör inrättas i kustområdena, samt inrätta sådana områden.Havs- och vattenmyndighetenÅPH7Att bistå Havs- och vattenmyndigheten i att utreda var ytterligare fredningsområden bör införas i kustområdena. Gäller kustlänsstyrelser.LänsstyrelsernaÅPH8Att utreda för vilka arter och under vilken tid på året som generella fredningstider bör införas för kustfisk, samt inrätta sådana.Havs- och vattenmyndighetenÅPH9Att anpassa fiskeflottans kapacitet till tillgängliga fiskemöjligheter i vissa flottsegment.Havs- och vattenmyndigheten - Övergödning
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH10Att utreda möjligheter att påverka den interna näringsbelastningen, lokalt i övergödda vikar och fjärdar samt i egentliga Östersjön.Havs- och vattenmyndighetenÅPH11Att utreda möjligheten att finansiellt ersätta nettoupptag av kväve och fosfor ur vattenmiljön genom odling och skörd av blå fånggrödor där det är möjligt i de havsområden som inte uppnår god miljöstatus, samt stimulera tekniker för odling och förädling av så kallade blå fånggrödor.JordbruksverketÅPH12Att stimulera vattenbrukstekniker som inte innebär nettobelastning i de havsområden som inte uppnår god miljöstatus.Jordbruksverket - Bestående hydrografiska villkor
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH13Att ta fram en vägledning kring hur förändrade hydrografiska förhållanden påverkar biologisk mångfald och ekosystemHavs- och vattenmyndighetenÅPH14Att i samverkan med Havs- och vattenmyndigheten ta fram en vägledning för kommunal havs- och kustplanering enligt Plan- och bygglagen.Boverket - Farliga ämnen
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH15Att ta fram vägledning riktad till myndigheter, verksamheter och allmänheten i övrigt för omhändertagande av farliga ämnen och påväxt på fartygsskrov.NaturvårdsverketÅPH16Att fördela medel för tillsynsprojekt av förorenade sediment vid de ur havsmiljöns perspektiv mest angelägna områdena; att sammanställa erfarenheter från riskanalys och riskhantering av förorenade sediment vid dessa och redan genomförda objekt; att verka för att sediment i större utsträckning ska ingå i de utredningar som görs av förorenade områden; att harmonisera tillgänglig miljögiftsdata i marina sediment till både innehåll och format samt göra dessa data åtkomliga.NaturvårdsverketÅPH17Att kartlägga orsaker till förekomsten av fortsatt tillförsel av tributyltenn (TBT) och dess nedbrytningsprodukter i havsmiljön. Samt att utreda behov av ytterligare reglering för att förhindra spridning av TBT till havsmiljön samt verka för att den reglering utredningen förespråkar tas fram.; att utreda behov av och utifrån identifierade behov ta fram vägledning för att förhindra spridning av TBT till havsmiljön.Naturvårdsverket, TransportstyrelsenÅPH18Att identifiera de ämnen som kan förekomma i utgående vatten från avloppsreningsverk i sådana halter att de riskerar att påverka havsmiljön negativt. Vidare, att med avseende på de identifierade riskerna, utreda behov av och utifrån sådana behov ta fram generella utsläppskrav/vägledande riktvärden, tillämpliga kontroll-/mätmetoder samt vägledning för tillsyn och prövning.Naturvårdsverket - Marint avfall
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH19Att främja en effektiv och hållbar insamling och mottagning av förlorade fiskeredskap samt förebygga förlusten av nya.Havs- och vattenmyndighetenÅPH20Att i samverkan med Naturvårdsverket ta fram en riktad nationell informationskampanj till allmänhet och konsumenter om vanligt förekommande skräpföremål i den marina miljön, dess negativa påverkan på miljön samt kopplingen till konsumenternas beteende.Havs- och vattenmyndighetenÅPH21Att stödja initiativ som främjar, organiserar och genomför strandstädning i särskilt drabbade områden.Havs- och vattenmyndighetenÅPH22Att bedriva strategiskt arbete genom inkludering av marint skräp i relevanta avfallsplaner och program inklusive de kommunala avfallsplanerna, där avfallshanteringens betydelse för uppkomst av marint skräp belyses. Materialströmmar av plast behöver prioriteras och styrmedel utredas i syfte att minska förekomsten av plastföremål som skräp i den marina miljön.NaturvårdsverketÅPH23Att vid revidering av de kommunala avfallsplanerna identifiera och belysa hur avfallshanteringen kan bidra till att minska uppkomsten av marint skräp samt sätta upp målsättningar för ett sådant arbete.Kommunerna - Biologisk mångfald
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH24Att ta fram övergripande ramar för nationella åtgärdsprogram för hotade arter och naturtyper i marin miljö samt samordna arbetet nationellt.Havs- och vattenmyndighetenÅPH25Att ta fram kunskapsuppbyggande program för hotade arter och naturtyper i marin miljö samt samordna arbetet nationellt.Havs- och vattenmyndigheten - Marina skyddade områden
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH26Att utveckla vägledning för vad förvaltningsdokument för marina skyddade områden ska innehålla.Havs- och vattenmyndighetenÅPH27Att utifrån riktlinjer och kriterier framtagna i Havs- och vattenmyndighetens nationella plan för marint områdesskydd inrätta nya marina skyddade områden i tillräcklig geografisk omfattning med lämpliga förvaltningsåtgärder för att de nya områdena ska kunna hjälpa till att nå god miljö status enligt havsmiljöförordningen.LänsstyrelsernaÅPH28Att införa förvaltningsåtgärder i marina skyddade områden (befintliga/nya, där sådana inte finns idag).Länsstyrelserna - Restaurering
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH29Att med bistånd från Länsstyrelserna, Naturvårdsverket samt Riksantikvarieämbetet ta fram en samordnad åtgärdsstrategi mot fysisk påverkan och för biologisk återställning i kustvattenmiljön.Havs- och vattenmyndighetenÅPH30Att med bistånd från Länsstyrelserna utveckla metoder för ekologisk kompensation och restaurering av marina miljöer.Havs- och vattenmyndigheten - Uppföljning
-
Åtgärd Ansvarig myndighet Referens ÅPH32Att rapportera vilka åtgärder som genomförts och hur dessa påverkar miljökvalitetsnormerna för havsmiljön.Myndigheter och kommuner
Hydrologisk och administrativ information
Namn |
|||
Visningsnamn | Östersjön | ||
Landskod | SE | ||
Vattenmyndighet | Havs- och vattenmyndigheten | ||
Koordinater |
|||
RT 90 2,5 gon V - X | 6586853 | RT 90 2,5 gon V - Y | 1648584 |
WGS84 Latitud | 6586990,132 | WGS84 Longitud | 2050820,411 |
ETRS-89 Latitud | 59.65514 | ETRS-89 Longitud | 18.71846 |
SWEREF99 TM Nordlig | 6586990 | SWEREF99 TM Östlig | 694442 |
Vattentyp och -storlek |
|||
Områdestyp | Region | ||
Area (km2) | 140902 |