Ekologiskt funktionella kantzoner-skogsbruk

  • Åtgärdskategori
  • ID: VISSMEASURETYPE001027
Ekologiskt funktionella kantzoner är en åtgärd som syftar till att förhindra eller begränsa skadlig inverkan på angränsande miljöer vid skötsel av skog och skall utföras i enlighet med Skogsvårdslagstiftningen (Skogsvårdslagen 1979:429, Skogsvårdsförordningen 1993:1096, samt Skogsstyrelsens Föreskrifter och allmänna råd SKSFS 2011:7). Åtgärdens utformning behöver variera beroende på förutsättningarna på plats och arters känslighet och behov (Andersson, E. et al 2013). Ibland bör det lämnas breda, helt orörda kantzoner. I andra fall kan det vara lämpligt att träd plockhuggs i kantzonen medan det i andra fall kan vara lämpligt att avverka ända fram till vattnet för att möjliggöra utveckling av en mer funktionell kantzon i det framtida beståndet.
För att motverka negativa effekter på vattenkvaliteten ska markberedning som orsakar skador inte ske i skyddszoner mot sjöar, vattendrag och våtmarker i enlighet med Skogvårdslagstiftningen (Skogsvårdslagen 1979:429, Skogsvårdsförordningen 1993:1096, samt Skogsstyrelsens Föreskrifter och allmänna råd SKSFS 2011:7).
VISSMEASURETYPE001027
Publik - för planering
Åtgärder för att minska påverkan från skogsbruk
 
Ekologiskt funktionella kantzoner-skogsbruk
Hektar Primär enhet
Antal Sekundär enhet
30 år
2019-07-17 08:54
2021-09-03 11:38

Val av möjliga åtgärdsfaser på en åtgärd

Platsval för åtgärder

Platsval för åtgärders effekt

För Prioritering finns ingen uppgift

Påverkan som åtgärd riktas mot

Påverkan ytvatten

Diffusa källor - Skogsbruk
Förändring av morfologiskt tillstånd - annat
Förändring av morfologiskt tillstånd - annat: skogsbruk

Påverkan grundvatten

Miljöproblem som åtgärd riktas mot

Miljöproblem ytvatten

Övergödning p.g.a. belastning av näringsämnen
Miljögifter
Förorening av miljögifter
Försurning
Morfologiska förändringar och kontinuitet
Morfologiska förändringar

Miljöproblem grundvatten

Åtgärdskostnader

Fasta kostnader/intäkter

Enhet för beräkning av standardvärden Hektar

75 000 kr/ha - Sverige, Land

20 000 kr/ha - 1. Bottenviken (nationell del), Distrikt

40 000 kr/ha - 2. Bottenhavet (nationell del), Distrikt

90 000 kr/ha - 3. Norra Östersjön, Distrikt

116 000 kr/ha - 4. Södra Östersjön, Distrikt

111 000 kr/ha - 5. Västerhavet (nationell del), Distrikt

111 000 kr/ha - 5. Västerhavet (Int. avr. omr. Glomma - Sverige), Distrikt

40 000 kr/ha - 2. Bottenhavet (Int. avr. omr. Trøndelagsfylkene - Sverige), Distrikt

20 000 kr/ha - 1. Bottenviken (Int. avr. omr. Nordland - Sverige), Distrikt

20 000 kr/ha - 1. Bottenviken (Int. avr. omr. Troms - Sverige), Distrikt

20 000 kr/ha - 1. Bottenviken (Int. dist. Torneälven - Sverige), Distrikt

20-170 % - Sverige, Land

90-110 % - 1. Bottenviken (nationell del), Distrikt

90-110 % - 2. Bottenhavet (nationell del), Distrikt

90-110 % - 3. Norra Östersjön, Distrikt

80-120 % - 4. Södra Östersjön, Distrikt

80-120 % - 5. Västerhavet (nationell del), Distrikt

80-120 % - 5. Västerhavet (Int. avr. omr. Glomma - Sverige), Distrikt

90-110 % - 2. Bottenhavet (Int. avr. omr. Trøndelagsfylkene - Sverige), Distrikt

90-110 % - 1. Bottenviken (Int. avr. omr. Nordland - Sverige), Distrikt

90-110 % - 1. Bottenviken (Int. avr. omr. Troms - Sverige), Distrikt

90-110 % - 1. Bottenviken (Int. dist. Torneälven - Sverige), Distrikt

Hjälptext för Investeringskostnad Schablonkostnaden representerar den förlorade intäkten för fastighetsägaren, då ett antal hektar går förlorat genom anläggandet av den ekologiskt funktionella kantzon i fråga. Schablonkostnaden har härmed beräknats som den försäljningsintäkt, som fastighetsägaren hade erhållit vid en försäljning av de hektar skog som numera är en kantzon.

Det antas inte vara någon initial kostnad för anläggandet av en kantzon, utöver detta antas det även inte vara underhållskostnader för kantzonen. Administrationskostnaden för anläggandet antas ingå i hyggesplaneringen och är därmed ingen ytterligare kostnad för fastighetsägaren.
Information angående prissättning av skogsfastigheter har erhållits från Norraskogsbyrån och deras värdeindikator. Med hjälp av den informationen har en schablonkostnad beräknats för varje distrikt. Den nationella schablonkostnaden är enbart ett nationellt genomsnitt.
Distriktanpassade schabloner finns tillgängligt:

Bottenviken: 20 000 kr/hektar
Bottenhavet: 40 000 kr/hektar
Norra Östersjön: 90 000 kr/hektar
Södra Östersjön: 116 000 kr/hektar
Västerhavet: 111 000 kr/hektar
För Rörliga kostnader/intäkter finns ingen uppgift

Totalkostnader

Total åtgärdskostnad

Enhet för beräkning av standardvärden Hektar

75 000 kr/ha - Sverige, Land

20 000 kr/ha - 1. Bottenviken (nationell del), Distrikt

40 000 kr/ha - 2. Bottenhavet (nationell del), Distrikt

90 000 kr/ha - 3. Norra Östersjön, Distrikt

116 000 kr/ha - 4. Södra Östersjön, Distrikt

111 000 kr/ha - 5. Västerhavet (nationell del), Distrikt

111 000 kr/ha - 5. Västerhavet (Int. avr. omr. Glomma - Sverige), Distrikt

40 000 kr/ha - 2. Bottenhavet (Int. avr. omr. Trøndelagsfylkene - Sverige), Distrikt

20 000 kr/ha - 1. Bottenviken (Int. avr. omr. Nordland - Sverige), Distrikt

20 000 kr/ha - 1. Bottenviken (Int. avr. omr. Troms - Sverige), Distrikt

20 000 kr/ha - 1. Bottenviken (Int. dist. Torneälven - Sverige), Distrikt

20-170 % - Sverige, Land

90-110 % - 1. Bottenviken (nationell del), Distrikt

90-110 % - 2. Bottenhavet (nationell del), Distrikt

90-110 % - 3. Norra Östersjön, Distrikt

80-120 % - 4. Södra Östersjön, Distrikt

80-120 % - 5. Västerhavet (nationell del), Distrikt

80-120 % - 5. Västerhavet (Int. avr. omr. Glomma - Sverige), Distrikt

90-110 % - 2. Bottenhavet (Int. avr. omr. Trøndelagsfylkene - Sverige), Distrikt

90-110 % - 1. Bottenviken (Int. avr. omr. Nordland - Sverige), Distrikt

90-110 % - 1. Bottenviken (Int. avr. omr. Troms - Sverige), Distrikt

90-110 % - 1. Bottenviken (Int. dist. Torneälven - Sverige), Distrikt

Hjälptext för Total åtgärdskostnad Den totala åtgärdskostnaden är densamma som investeringskostnaden ovan.

Bottenviken: 20 000 kr/hektar
Bottenhavet: 40 000 kr/hektar
Norra Östersjön: 90 000 kr/hektar
Södra Östersjön: 116 000 kr/hektar
Västerhavet: 111 000 kr/hektar

Enhet för beräkning av standardvärden Hektar
För Antaganden finns ingen uppgift
För Åtgärdseffekter finns ingen uppgift

Miljömålskoppling

Miljömål

3. Bara naturlig försurning Positiv
7. Ingen övergödning Positiv
8. Levande sjöar och vattendrag Positiv
11. Myllrande våtmarker Positiv
12. Levande skogar Positiv
16. Ett rikt växt- och djurliv Positiv

Miljöindikatorer

Finansieringskällor

Finansieringskällor

Jordbruksverket
Länsstyrelsen - LOVA
Länsstyrelsen - LONA
Havs och vattenmyndigheten
Naturvårdsverket
För Samarbetspartners finns ingen uppgift

Synergieffekter

Synergieffekter

Övriga EU direktiv Positiv
3. Försurning Positiv
4. Förändrade habitat genom fysisk påverkan Positiv
4.3 Morfologiska förändringar Positiv
6.2 Förhöjda temperaturer Positiv
För Hinder finns ingen uppgiftFör Klimatbedömning finns ingen uppgiftFör Koppling till nyckelåtgärder finns ingen uppgift