Igelbäcken

  • Vattenförekomst
  • MS_CD: WA27976723
  • VISS EU_CD: SE658812-666182
  • Förvaltningscykel 3 (2017 - 2021)
Val av förvaltningscykel Senaste bedömning eller Förvaltningscykel 1 (2004 - 2009) Förvaltningscykel 2 (2010 - 2016) Förlängning av förvaltningscykel 2 Förvaltningscykel 3 (aktuell) Förlängning av förvaltningscykel 3

Nyhet i VISS - information utifrån förvaltningscykel

Du kan välja att se material från en specifik vattenförvaltningscykel via ”Val av förvaltningscykel” ovanför denna ruta. Om du inte gör något val visas ”Senaste bedömning”, den mest aktuella informationen oavsett vilken förvaltningscykel den är inlagd i. I förvaltningscykel 1, 2 och ”Förlängning av cykel 2” ser du det som var aktuellt när cykeln avslutades. I den pågående ”Förvaltningscykel 3” ser du det som hittills har lagts in i den cykeln.

Powered by Esri
Zoom In
Zoom Out
Visa i stora kartan
  • Statusklassning
    Färgrepresentation av klassning Måttlig Färgrepresentation av klassning Uppnår ej god Färgrepresentation av klassning Naturlig
Igelbäcken
Vattenkategori
Vattendrag
Tillkomst/Härkomst
Naturlig
Längd
12 km
Huvudavrinnings-område
Kustområde - SE60061
Delavrinnings-områden
Län
Stockholm
Kommuner
Järfälla
Solna
Stockholm
Sundbyberg
Distriktsindelning
3. Norra Östersjön
Vattenmyndighet
Norra Östersjöns
Ansvarigt län
Stockholm
Åtgärdsområde
Igelbäcken, Edsviken och Brunnsviken (AREA00526)
Delområde/ Ansvarsområde
Mellan Åkerström och Norrström (AREA00330)
Koordinater
SWEREF99 TM Nordlig: 6588136
SWEREF99 TM Östlig: 666157

Kontakt med grundvatten

Miljökvalitetsnorm

Version: Beslutad

Ekologisk status

Kvalitetskrav God ekologisk status 2033

Referenser

Kemisk ytvattenstatus

Kvalitetskrav God kemisk ytvattenstatus
 
Undantag - Senare målår Kvalitetskrav Tidpunkt Påverkanskälla
God kemisk ytvattenstatus Senare målår 2027
Undantag - Mindre stränga krav
Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus   Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus   Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Referenser

Statusklassning

  •  
  •  
  • Klassificering

Status

Ekologisk status - Biologiska kvalitetsfaktorer

Ekologisk status - Fysikalisk-Kemiska kvalitetsfaktorer

Ekologisk status - Hydromorfologi

Kemisk status

Påverkanskällor

  •  
  •  
  • Klassificering
  • Punktkällor - reningsverk 
  • Punktkällor - Bräddning 
  • Punktkällor - IED-industri  
  • Punktkällor - Inte IED-industri 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Punktkällor - Deponier  
  • Punktkällor - Lakvatten från gruvdrift  
  • Punktkällor - Vattenbruk  
  • Punktkällor - Andra signifikanta punktkällor 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Diffusa källor - Skogsbruk  
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Diffusa källor - Förorenad mark/gammal industrimark 
  • Diffusa källor - Enskilda avlopp 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Diffusa källor - Materialtäkt  
  • Diffusa källor - Vattenbruk 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för jordbruk 
  • Vattenuttag eller vattenavledning för dricksvatten 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för industri 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för kylvatten 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenbruk 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenkraft 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - annat 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för vattenkraft 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för dricksvatten 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för översvämningsskydd 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för bevattning 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för turism och rekreation 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för industrin 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för sjöfart 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar– Annat 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av hydrologisk regim - jordbruk 
  • Förändring av hydrologisk regim – Sjöfart 
  • Förändring av hydrologisk regim - vattenkraft 
  • Förändring av hydrologisk regim - offentlig vattenförsörjning 
  • Förändring av hydrologisk regim - fiske och vattenbruk 
  • Förändring av hydrologisk regim - annat 
  • Färgrepresentation av klassningEj klassad 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för översvämningsskydd 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för sjöfart 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - okända eller föråldrade 
  • Andra hydromorfologiska förändringar 
  • Introducerade sjukdomar eller arter  
  • Exploatering eller borttagande av djur eller växter 
  • Nedskräpning, olaglig avfallsdumpning 
  • Annan signifikant påverkan 
  • Okänd signifikant påverkan 
  • Historisk förorening 

Åtgärdsbehov

Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.

I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.

Åtgärdsbehov per vattenförekomst

Metodrapport

Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.

Hämtar 58%