Bäck från Vasen

  • Vattenförekomst
  • MS_CD: WA99624823
  • VISS EU_CD: SE628991-146248
  • Senaste bedömning
Val av förvaltningscykel Senaste bedömning eller Förvaltningscykel 1 (2004 - 2009) Förvaltningscykel 2 (2010 - 2016) Förlängning av förvaltningscykel 2 Förvaltningscykel 3 (aktuell) Förlängning av förvaltningscykel 3

Nyhet i VISS - information utifrån förvaltningscykel

Du kan välja att se material från en specifik vattenförvaltningscykel via ”Val av förvaltningscykel” ovanför denna ruta. Om du inte gör något val visas ”Senaste bedömning”, den mest aktuella informationen oavsett vilken förvaltningscykel den är inlagd i. I förvaltningscykel 1, 2 och ”Förlängning av cykel 2” ser du det som var aktuellt när cykeln avslutades. I den pågående ”Förvaltningscykel 3” ser du det som hittills har lagts in i den cykeln.

Powered by Esri
Zoom In
Zoom Out
Visa i stora kartan
Allmän beskrivning
Bäck från Vasen ligger i Ronnebyåns avrinningsområde som med sina ca 1111 km2 har 29 vattendrag utpekade som vattenförekomster inom avrinningsområdet enligt vattenförvaltningen. Källflödena finns i trakterna nordväst om Kosta, sedan sträcker sig avrinningsområdet söder ut genom sjön Rottnen och vidare mot kusten för att mynna i Östersjön vid Romneby. Sträckan Bäck från Vasen är ca 0,9 km lång och rinner mestadels genom torviga marker. Inga vandringshinder finns på sträckan.
Läs mer
  • Statusklassning
    Färgrepresentation av klassning Måttlig Färgrepresentation av klassning Uppnår ej god Färgrepresentation av klassning Naturlig
Bäck från Vasen
Vattenkategori
Vattendrag
Tillkomst/Härkomst
Naturlig
Längd
0,92 km
Huvudavrinnings-område
Ronnebyån - SE82000
Delavrinnings-områden
Län
Kronoberg
Kommun
Lessebo
Distriktsindelning
4. Södra Östersjön
Vattenmyndighet
Södra Östersjöns
Ansvarigt län
Kronoberg
Åtgärdsområde
Ronnebyån (AREA00455)
Delområde/ Ansvarsområde
Blekingekusten (AREA00259)
Koordinater
SWEREF99 TM Nordlig: 6287868
SWEREF99 TM Östlig: 511760

Miljökvalitetsnorm

Version: Beslutad

Ekologisk status

Kvalitetskrav God ekologisk status 2027

Referenser

Kemisk ytvattenstatus

Kvalitetskrav God kemisk ytvattenstatus
 
Undantag - Mindre stränga krav Kvalitetskrav Tidpunkt Påverkanskälla
Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus   Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus   Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Referenser

Statusklassning

  •  
  •  
  • Klassificering

Status

Ekologisk status - Biologiska kvalitetsfaktorer

Ekologisk status - Fysikalisk-Kemiska kvalitetsfaktorer

Ekologisk status - Hydromorfologi

Kemisk status

Påverkanskällor

  •  
  •  
  • Klassificering
  • Punktkällor - reningsverk 
  • Punktkällor - Bräddning 
  • Punktkällor - IED-industri  
  • Punktkällor - Inte IED-industri 
  • Punktkällor - Förorenade områden 
  • Punktkällor - Deponier  
  • Punktkällor - Lakvatten från gruvdrift  
  • Punktkällor - Vattenbruk  
  • Punktkällor - Andra signifikanta punktkällor 
  • Diffusa källor - Urban markanvändning 
  • Diffusa källor - Jordbruk 
  • Diffusa källor - Skogsbruk  
  • Diffusa källor - Transport och infrastruktur 
  • Diffusa källor - Förorenad mark/gammal industrimark 
  • Diffusa källor - Enskilda avlopp 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Diffusa källor - Materialtäkt  
  • Diffusa källor - Vattenbruk 
  • Diffusa källor - Andra relevanta 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för jordbruk 
  • Vattenuttag eller vattenavledning för dricksvatten 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för industri 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för kylvatten 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenbruk 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenkraft 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - annat 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för dricksvatten 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för översvämningsskydd 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för bevattning 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för turism och rekreation 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för industrin 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för sjöfart 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar– Annat 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av hydrologisk regim – Sjöfart 
  • Förändring av hydrologisk regim - vattenkraft 
  • Förändring av hydrologisk regim - offentlig vattenförsörjning 
  • Förändring av hydrologisk regim - fiske och vattenbruk 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Fysisk förlust av hela eller delar av vattenförekomster  
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för översvämningsskydd 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för sjöfart 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - annat 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Andra hydromorfologiska förändringar 
  • Introducerade sjukdomar eller arter  
  • Exploatering eller borttagande av djur eller växter 
  • Nedskräpning, olaglig avfallsdumpning 
  • Annan signifikant påverkan 
  • Okänd signifikant påverkan 
  • Historisk förorening 

Åtgärdsbehov

Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.

I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.

Åtgärdsbehov per vattenförekomst

Metodrapport

Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.

Hämtar 58%