Bornsjön

  • Vattenförekomst
  • MS_CD: WA74986198
  • VISS EU_CD: SE657245-160890
  • Senaste bedömning
Val av förvaltningscykel Senaste bedömning eller Förvaltningscykel 1 (2004 - 2009) Förvaltningscykel 2 (2010 - 2016) Förlängning av förvaltningscykel 2 Förvaltningscykel 3 (aktuell) Förlängning av förvaltningscykel 3

Nyhet i VISS - information utifrån förvaltningscykel

Du kan välja att se material från en specifik vattenförvaltningscykel via ”Val av förvaltningscykel” ovanför denna ruta. Om du inte gör något val visas ”Senaste bedömning”, den mest aktuella informationen oavsett vilken förvaltningscykel den är inlagd i. I förvaltningscykel 1, 2 och ”Förlängning av cykel 2” ser du det som var aktuellt när cykeln avslutades. I den pågående ”Förvaltningscykel 3” ser du det som hittills har lagts in i den cykeln.

Visa i stora kartan
  • Statusklassning
    Färgrepresentation av klassning God Färgrepresentation av klassning Uppnår ej god Färgrepresentation av klassning Naturlig
Bornsjön
Vattenkategori
Sjö
Tillkomst/Härkomst
Naturlig
Area
6 km2
Huvudavrinnings-område
Norrström - SE61000
Delavrinnings-områden
Län
Stockholm
Kommuner
Botkyrka
Salem
Distriktsindelning
3. Norra Östersjön
Vattenmyndighet
Norra Östersjöns
Ansvarigt län
Stockholm
Åtgärdsområde
Rödstensfjärden-Närområde (AREA00542)
Delområde/ Ansvarsområde
Mälaren (AREA00306)
Stockholm (AREA00297)
Koordinater
SWEREF99 TM Nordlig: 6569325
SWEREF99 TM Östlig: 656211

Kontakt med grundvatten

Miljökvalitetsnorm

Version: Beslutad

Ekologisk status

Kemisk ytvattenstatus

Kvalitetskrav God kemisk ytvattenstatus
 
Undantag - Senare målår Kvalitetskrav Tidpunkt Påverkanskälla
God kemisk ytvattenstatus Senare målår 2027
Undantag - Mindre stränga krav
Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus   Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus   Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Referenser

Skyddade områden

Område Kvalitetskrav Områdestyp EUID
Bornsjön Krav enligt dricksvattenföreskrifterna Dricksvattenförsörjning, Artikel 7 SEA7SE657245-160890
Bornsjön Gynnsam bevarandestatus Natura 2000 SPA Fågeldirektivet
Natura 2000 SCI Habitatdirektivet
SE0110114

Statusklassning

  •  
  •  
  • Klassificering

Status

Ekologisk status - Biologiska kvalitetsfaktorer

Ekologisk status - Fysikalisk-Kemiska kvalitetsfaktorer

Ekologisk status - Hydromorfologiska kvalitetsfaktorer

Kemisk status

Klassning av prioriterade ämnen och andra ämnen av betydelse

Påverkanskällor

  •  
  •  
  • Klassificering
  • Punktkällor - reningsverk 
  • Punktkällor - Bräddning 
  • Punktkällor - IED-industri  
  • Punktkällor - Inte IED-industri 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Punktkällor - Deponier  
  • Punktkällor - Lakvatten från gruvdrift  
  • Punktkällor - Vattenbruk  
  • Punktkällor - Andra signifikanta punktkällor 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Diffusa källor - Skogsbruk  
  • Färgrepresentation av klassningEj klassad 
  • Diffusa källor - Förorenad mark/gammal industrimark 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Diffusa källor - Materialtäkt  
  • Diffusa källor - Vattenbruk 
  • Diffusa källor - Andra relevanta 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för jordbruk 
  • Vattenuttag eller vattenavledning för dricksvatten 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för industri 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för kylvatten 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenbruk 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenkraft 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - annat 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för vattenkraft 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för dricksvatten 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för översvämningsskydd 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för bevattning 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för turism och rekreation 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för industrin 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för sjöfart 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar– Annat 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - okända eller föråldrade 
  • Förändring av hydrologisk regim - jordbruk 
  • Förändring av hydrologisk regim – Sjöfart 
  • Förändring av hydrologisk regim - vattenkraft 
  • Förändring av hydrologisk regim - offentlig vattenförsörjning 
  • Förändring av hydrologisk regim - fiske och vattenbruk 
  • Förändring av hydrologisk regim - annat 
  • Fysisk förlust av hela eller delar av vattenförekomster  
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för översvämningsskydd 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för jordbruket 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för sjöfart 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - annat 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - okända eller föråldrade 
  • Andra hydromorfologiska förändringar 
  • Introducerade sjukdomar eller arter  
  • Exploatering eller borttagande av djur eller växter 
  • Nedskräpning, olaglig avfallsdumpning 
  • Annan signifikant påverkan 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Färgrepresentation av klassningEj betydande påverkan 

Åtgärdsbehov

Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.

I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.

Åtgärdsbehov per vattenförekomst

Metodrapport

Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.

Hämtar 58%