Allmän beskrivning
Titel | Typ | År | Externlänk |
---|---|---|---|
Kalkningsplan för sjöar och vattendrag i Örebro län | Rapport | 2010 | ![]() |
Kalkningsplan för sjöar och vattendrag i Örebro län
51188
Pelle Grahn
Regional
Rapport
Länsstyrelsen i Örebro län
2010
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem, Allmän beskrivning
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöproblem
Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan
Miljöproblem
Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem, Allmän beskrivning
Statusklassning, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem, Allmän beskrivning
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem, Allmän beskrivning
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem, Allmän beskrivning
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Miljöproblem
Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem, Allmän beskrivning
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Miljöproblem
Miljöproblem
Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöpåverkan, Miljöproblem
Statusklassning, Miljöproblem
|
-
Statusklassning
Måttlig
Uppnår ej god
Naturlig

- Vattenkategori
- Vattendrag
- Tillkomst/Härkomst
- Naturlig
- Längd
- 9 km
- Huvudavrinnings-område
- Norrström - SE61000
- Delavrinnings-områden
- Län
- Örebro
Dalarna - Kommuner
- Hällefors
Ludvika - Distriktsindelning
- 3. Norra Östersjön
- Vattenmyndighet
- Norra Östersjöns
- Ansvarigt län
- Örebro
- Åtgärdsområde
-
Borsån (AREA00508)
- Delområde/ Ansvarsområde
-
Arbogaån (AREA00300)
Örebro (AREA00294)
- Koordinater
-
SWEREF99 TM Nordlig: 6653647
SWEREF99 TM Östlig: 482960
Relaterade länkar
- Visa relaterade vatten
-
Visa relaterad statistik
- Statistik för Sverige
- Statistik för myndighet 3. Norra Östersjön
- Statistik för Norrström
- Statistik för distrikt 3. Norra Östersjön
- Statistik för Örebro län
- Statistik för Dalarna län
- Statistik för Hällefors kommun
- Statistik för Ludvika kommun
- Statistik för Delområde/Ansvarsområde Arbogaån
- Statistik för Delområde/Ansvarsområde Örebro
- Statistik för Åtgärdsområde Borsån
Ekologisk status

Beskrivning
Undantag | |||||
Kvalitetsfaktor | Påverkanskälla | Tidsfrist | Mindre strängt krav | Skäl | |
---|---|---|---|---|---|
Försurning | Diffusa källor - Atmosfärisk deposition | 2027 |
Tekniska skäl |
||
Motivering | |||||
Vattenförekomsten är påverkad av försurning orsakad av atmosfärisk deposition. Vattenförekomsten ingår i ett åtgärdsområde för kalkning, men uppnår trots detta inte god status. Metoder för och dosering av kalkningen bör ses över så att kalkningsmålet kan uppfyllas till 2027.
|
|||||
Kvalitetsfaktor | Påverkanskälla | Tidsfrist | Mindre strängt krav | Skäl | |
Fisk | Förändring av hydrologisk regim - annat | 2027 |
Tekniska skäl |
||
Motivering | |||||
Vattenförekomsten uppnår inte god status på grund av en eller flera typer av hydromorfologisk påverkan, som framgår av påverkansbedömningen. Åtgärder ska genomföras för att minska påverkan så att god status kan uppnås. Vattenförekomstens återhämtning tar tid och åtgärder bör därför sättas in så snart som möjligt för att nå målet. Tidsfrist gäller till 2027 med skälet att det inte är tekniskt möjligt att nå god status tidigare.
|
|||||
Kvalitetsfaktor | Påverkanskälla | Tidsfrist | Mindre strängt krav | Skäl | |
Konnektivitet i vattendrag | Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - okända eller föråldrade | 2027 |
Tekniska skäl |
||
Motivering | |||||
I vattendraget finns en eller flera dammar som är vandringshinder för fisk. Problemen kan åtgärdas genom utrivning eller anläggande av fiskvägar för upp- och nedströmsvandring förbi hindret. Tidsundantag till 2027 är fastställt eftersom restaurerings-, tillsyns- och omprövningsprocesser är tids- och resurskrävande.
|
|||||
Kvalitetsfaktor | Påverkanskälla | Tidsfrist | Mindre strängt krav | Skäl | |
Fisk | Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - okända eller föråldrade | 2027 |
Tekniska skäl |
||
Motivering | |||||
I vattendraget finns en eller flera dammar som är vandringshinder för fisk. Problemen kan åtgärdas genom utrivning eller anläggande av fiskvägar för upp- och nedströmsvandring förbi hindret. Tidsundantag till 2027 är fastställt eftersom restaurerings-, tillsyns- och omprövningsprocesser är tids- och resurskrävande.
|
|||||
Kvalitetsfaktor | Påverkanskälla | Tidsfrist | Mindre strängt krav | Skäl | |
Fisk | Förändring av morfologiskt tillstånd - okända eller föråldrade | 2027 |
Tekniska skäl |
||
Motivering | |||||
Vattendraget är rensat till förmån för exempelvis jordbruks-, flottnings-, hytt-, kvarn-, såg- eller kraftverksverksamhet men i många fall har verksamheten upphört. Vattendraget saknar även ekologiskt funktionella kantzoner. Problemen kan åtgärdas genom restaureringsinsatser. Tidsundantag till 2027 är fastställt eftersom restaurering är tids- och resurskrävande.
|
|||||
Kvalitetsfaktor | Påverkanskälla | Tidsfrist | Mindre strängt krav | Skäl | |
Morfologiskt tillstånd i vattendrag | Förändring av morfologiskt tillstånd - okända eller föråldrade | 2027 |
Tekniska skäl |
||
Motivering | |||||
Vattendraget är rensat till förmån för exempelvis jordbruks-, flottnings-, hytt-, kvarn-, såg- eller kraftverksverksamhet men i många fall har verksamheten upphört. Vattendraget saknar även ekologiskt funktionella kantzoner. Problemen kan åtgärdas genom restaureringsinsatser. Tidsundantag till 2027 är fastställt eftersom restaurering är tids- och resurskrävande.
|
|||||
Kvalitetsfaktor | Påverkanskälla | Tidsfrist | Mindre strängt krav | Skäl | |
Försurning | Diffusa källor - Skogsbruk | 2027 |
Tekniska skäl |
||
Motivering | |||||
Kvalitetsfaktorn försurning visar på risk att kvalitetskravet inte nås till målår för nuvarande vattenförvaltningscykel för vattenförekomsten och skogsbrukets påverkan bedöms betydande. Vattenförekomsten ingår inte i kalkningsprogrammet. I dagsläget finns inga åtgärder som reparerar skogsbrukets påverkan därför är de åtgärder som behöver genomföras främst förebyggande för att motverka försämring av vattenmiljön genom att minska skogsbrukets försurande effekt. Tidsfrist till 2027 fastställs med skälet inte tekniskt möjligt eftersom förebyggande åtgärder för att minska skogsbrukets påverkan ännu inte har genomförts i anslutning till vattenförekomsten och eftersom föreslagna åtgärder bedöms få effekt till 2027.
|
Kemisk ytvattenstatus

Undantag - Mindre stränga krav | Kvalitetskrav | Tidpunkt | Påverkanskälla |
---|---|---|---|
Kvicksilver och kvicksilverföreningar |
![]() |
Diffusa källor - Atmosfärisk deposition | |
Motiveringstexten kan uppdateras av ansvarig länsstyrelse eller vattenmyndighet
Nr enl föreskrift (HVMFS 2013:19)
21
Skäl
Omöjligt
Halt som ska uppnås
Nuvarande halt
Enhet
|
|||
Bromerad difenyleter |
![]() |
Diffusa källor - Atmosfärisk deposition | |
Motiveringstexten kan uppdateras av ansvarig länsstyrelse eller vattenmyndighet
Nr enl föreskrift (HVMFS 2013:19)
5
Skäl
Omöjligt
Halt som ska uppnås
Nuvarande halt
Enhet
|
- Klassificering
-
- Ekologisk status
Måttlig
-
- Tillkomst/härkomst
Naturlig
-
- Kemisk status
Uppnår ej god
-
Påväxt-kiselalger
Ej klassad
-
IPS-index för Kiselalger
Ej klassad
-
ACID - Surhetsindex för vattendrag och sjöar
Ej klassad
-
Bottenfauna
Otillfredsställande
-
ASPT
Måttlig
-
DJ-index
Otillfredsställande
-
Fisk
Måttlig
-
Fisk i rinnande vatten (VIX)
Ej klassad
- Fisk i rinnande vatten (VIXMORF)
- Fisk i rinnande vatten (VIXh)
- Fisk i rinnande vatten (VIXsm)
Ekologisk status - Fysikalisk-Kemiska kvalitetsfaktorer
-
Näringsämnen
God
-
Försurning
Måttlig
-
Särskilda förorenande ämnen
Ej klassad
- Koppar
- Zink
-
Konnektivitet i vattendrag
Måttlig
-
Konnektivitet i uppströms och nedströms riktning i vattendrag
God
-
Konnektivitet i sidled till närområde och svämplan i vattendrag
Måttlig
-
Hydrologisk regim i vattendrag
God
-
Specifik flödesenergi i vattendrag
Ej klassad
-
Volymsavvikelse i vattendrag
God
-
Avvikelse i flödets förändringstakt
God
-
Vattenståndets förändringstakt i vattendrag
Ej klassad
-
Morfologiskt tillstånd i vattendrag
Måttlig
-
Vattendragsfårans form
Otillfredsställande
-
Vattendragets planform
God
-
Vattendragsfårans bottensubstrat
Otillfredsställande
-
Död ved i vattendrag
Ej klassad
-
Strukturer i vattendraget
Otillfredsställande
-
Vattendragsfårans kanter
Måttlig
-
Vattendragets närområde
Hög
-
Svämplanets strukturer och funktion i vattendrag
Hög
Kemisk status
-
Prioriterade ämnen
Uppnår ej god
-
Bromerad difenyleter
Uppnår ej god
-
Kvicksilver och kvicksilverföreningar
Uppnår ej god
- Klassificering
- Punktkällor - reningsverk
- Punktkällor - Bräddning
- Punktkällor - IED-industri
- Punktkällor - Inte IED-industri
- Punktkällor - Förorenade områden
- Punktkällor - Deponier
- Punktkällor - Lakvatten från gruvdrift
- Punktkällor - Vattenbruk
- Punktkällor - Andra signifikanta punktkällor
- Diffusa källor - Urban markanvändning
- Diffusa källor - Jordbruk
- Diffusa källor - Skogsbruk
Betydande påverkan
- Diffusa källor - Transport och infrastruktur
- Diffusa källor - Förorenad mark/gammal industrimark
- Diffusa källor - Enskilda avlopp
- Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Betydande påverkan
- Diffusa källor - Materialtäkt
- Diffusa källor - Vattenbruk
- Diffusa källor - Andra relevanta
- Vattenuttag eller vattenavledning - för jordbruk
- Vattenuttag eller vattenavledning för dricksvatten
- Vattenuttag eller vattenavledning - för industri
- Vattenuttag eller vattenavledning - för kylvatten
- Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenbruk
- Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenkraft
- Vattenuttag eller vattenavledning - annat
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för vattenkraft
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för dricksvatten
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för översvämningsskydd
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för bevattning
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för turism och rekreation
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för industrin
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för sjöfart
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar– Annat
- Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - okända eller föråldrade
Betydande påverkan
- Förändring av hydrologisk regim - jordbruk
- Förändring av hydrologisk regim – Sjöfart
- Förändring av hydrologisk regim - vattenkraft
- Förändring av hydrologisk regim - offentlig vattenförsörjning
- Förändring av hydrologisk regim - fiske och vattenbruk
- Förändring av hydrologisk regim - annat
Ej klassad
- Fysisk förlust av hela eller delar av vattenförekomster
- Förändring av morfologiskt tillstånd - för översvämningsskydd
- Förändring av morfologiskt tillstånd - för jordbruket
- Förändring av morfologiskt tillstånd - för sjöfart
- Förändring av morfologiskt tillstånd - annat
- Förändring av morfologiskt tillstånd - okända eller föråldrade
Betydande påverkan
- Andra hydromorfologiska förändringar
- Introducerade sjukdomar eller arter
- Exploatering eller borttagande av djur eller växter
- Nedskräpning, olaglig avfallsdumpning
- Annan signifikant påverkan
- Okänd signifikant påverkan
- Historisk förorening
Åtgärdsbehov
Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.
I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.
Åtgärdsbehov per vattenförekomst
Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.
Hämtar 58%
