
- Vattenkategori
- Sjö
- Tillkomst/Härkomst
- Kraftigt modifierad
- Typ av kraftigt modifierat vatten
- Energi - vattenkraft
- Area
- 39 km2
- Huvudavrinnings-område
- Skellefteälven - SE20000
- Delavrinnings-områden
- Län
- Norrbotten
Västerbotten - Kommuner
- Arvidsjaur
Malå
Sorsele - Distriktsindelning
- 1. Bottenviken (nationell del)
- Vattenmyndighet
- Bottenvikens
- Ansvarigt län
- Västerbotten
- Åtgärdsområde
-
Skellefteälven med kustvatten (AREA00407)
- Delområde/ Ansvarsområde
-
Skellefteälven med kustvatten (AREA00407)
Södra delområdet (AREA00503)
Västerbotten (AREA00277)
- Koordinater
-
SWEREF99 TM Nordlig: 7262075
SWEREF99 TM Östlig: 664776
Ekologisk potential
Kemisk ytvattenstatus

Undantag - Mindre stränga krav | Kvalitetskrav | Tidpunkt | Påverkanskälla |
---|---|---|---|
Bromerad difenyleter |
![]() |
Diffusa källor - Atmosfärisk deposition | |
Kvicksilver och kvicksilverföreningar |
![]() |
Diffusa källor - Atmosfärisk deposition |
Sammanfattning av förklarandet av kraftigt modifierat vatten (KMV)
Här visas hur vattnet har identifierats som kraftigt modifierat (KMV). Analysen följer Vägledning för Kraftigt Modifierat Vatten i vattenförekomster med vattenkraft (Havs- och Vattenmyndigheten, 2016).
Åtgärder - Maximal ekologisk potential (4 st) |
||
---|---|---|
Maximal ekologisk potential motsvarar den högsta möjliga ekologiska status som skulle kunna uppnås i vattenförekomsten om alla genomförbara åtgärder vidtas, men utan betydande negativa konsekvenser för vattenkraftsproduktionen. Åtgärdslistan nedan innehåller samtliga åtgärder som behövs för att maximal ekologisk potential ska anses vara uppnådd, samt för att kvalitetskraven inte ska äventyras i andra vattenförekomster (uppströms eller nedströms) som påverkas av den aktuella vattenkraftsanläggningen. |
||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats |
Nedströmspassage förbi Bastuseldammen | Anordningar för nedströmspassage | Ledvattnet |
Minimitappning genom turbin i Bastuselsdammen | Minimitappning genom turbin | Ledvattnet |
Minimitappning i torrfåran nedströms Bastuselsdammen | Minimitappning i naturfåra | Ledvattnet Skellefteälven |
Uppströmspassage förbi Bastuseldammen | Uppströmspassage | Ledvattnet |
Åtgärder - God ekologisk potential (4 st) |
||
---|---|---|
|
||
Läs mer | ||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats |
Nedströmspassage förbi Bastuseldammen | Anordningar för nedströmspassage | Ledvattnet |
Minimitappning genom turbin i Bastuselsdammen | Minimitappning genom turbin | Ledvattnet |
Minimitappning i torrfåran nedströms Bastuselsdammen | Minimitappning i naturfåra | Ledvattnet Skellefteälven |
Uppströmspassage förbi Bastuseldammen | Uppströmspassage | Ledvattnet |
Åtgärder - Undantag – mindre strängt krav (4 st) |
||
---|---|---|
Mindre stränga kvalitetskrav har ställts för de vattenförekomster där genomförandet av samtliga åtgärder för god ekologisk potential bedömts omöjligt eller orimligt enligt 4 kap, 10 § vattenförvaltningsförordningen. Eventuella förslag på undantag redovisas ovan, under rubriken miljökvalitetsnorm. Fortfarande gäller att alla rimliga åtgärder ska vidtas för att förbättra vattnets status så långt det är möjligt. I de fall det förslås ett mindre strängt krav visas undantagna åtgärder i listan nedan. |
||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats |
Nedströmspassage förbi Bastuseldammen | Anordningar för nedströmspassage | Ledvattnet |
Minimitappning genom turbin i Bastuselsdammen | Minimitappning genom turbin | Ledvattnet |
Minimitappning i torrfåran nedströms Bastuselsdammen | Minimitappning i naturfåra | Ledvattnet Skellefteälven |
Uppströmspassage förbi Bastuseldammen | Uppströmspassage | Ledvattnet |
Åtgärdsbehov
Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.
I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.
Åtgärdsbehov per vattenförekomst
Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.
Hämtar 58%
