-
Statusklassning
Otillfredsställande Uppnår ej god Kraftigt modifierad
- Vattenkategori
- Vattendrag
- Tillkomst/Härkomst
- Kraftigt modifierad
- Typ av kraftigt modifierat vatten
- Energi - vattenkraft
- Längd
- 0,88 km
- Huvudavrinnings-område
- Ångermanälven - SE38000
- Delavrinnings-områden
- Län
- Västernorrland
- Kommun
- Sollefteå
- Distriktsindelning
- 2. Bottenhavet (nationell del)
- Vattenmyndighet
- Bottenhavets
- Ansvarigt län
- Västernorrland
- Åtgärdsområde
-
Nedre Ångermanälven (AREA00857)
- Delområde/ Ansvarsområde
-
Ångermanälven (AREA00275)
- Koordinater
-
SWEREF99 TM Nordlig: 7052519
SWEREF99 TM Östlig: 555855
Ekologisk potential
Kemisk ytvattenstatus
Undantag - Mindre stränga krav | Kvalitetskrav | Tidpunkt | Påverkanskälla |
---|---|---|---|
Bromerad difenyleter | Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus | Diffusa källor - Atmosfärisk deposition | |
Kvicksilver och kvicksilverföreningar | Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus | Diffusa källor - Atmosfärisk deposition |
Åtgärder - Miljökvalitetskrav (1 st) |
||
---|---|---|
Vattenförekomsten har förklarats som kraftigt modifierad. Miljökvalitetskrav är ställda med hänsyn till de verksamheter eller miljövärden som riskerar att påverkas negativt av de åtgärder som krävs för att nå god ekologisk status. Här listas de åtgärder som bedömts nödvändiga för att klara kvalitetskraven. Om alternativa åtgärder kan ge lika god effekt på vattnets ekologiska status ska det anses likvärdigt. |
||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats |
Tillförsel av block, lekgrus och andra habitatstrukturer (exv. död ved) i Ångermanälven | Tillförsel av block, lekgrus, död ved och andra habitatstrukturer | Faxälven |
Sammanfattning av förklarandet av kraftigt modifierat vatten (KMV)
Här visas hur vattnet har identifierats som kraftigt modifierat (KMV). Analysen följer Vägledning för Kraftigt Modifierat Vatten i vattenförekomster med vattenkraft (Havs- och Vattenmyndigheten, 2016).
Åtgärder - God ekologisk potential (4 st) |
||
---|---|---|
|
||
Läs mer | ||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats |
Nedströmspassage förbi Ramsele kraftverk | Anordningar för nedströmspassage | Ramselesjön |
Minimitappning i torrfåra i Stor-Finnforsen | Minimitappning i naturfåra | Stor-Finnsjön Faxälven |
Tillförsel av block, lekgrus och andra habitatstrukturer (exv. död ved) i Ångermanälven | Tillförsel av block, lekgrus, död ved och andra habitatstrukturer | Faxälven |
Uppströms passage förbi Ramsele kraftverk | Uppströmspassage | Ramselesjön |
Åtgärder - Undantag – mindre strängt krav (3 st) |
||
---|---|---|
Mindre stränga kvalitetskrav har ställts för de vattenförekomster där genomförandet av samtliga åtgärder för god ekologisk potential bedömts omöjligt eller orimligt enligt 4 kap, 10 § vattenförvaltningsförordningen. Eventuella förslag på undantag redovisas ovan, under rubriken miljökvalitetsnorm. Fortfarande gäller att alla rimliga åtgärder ska vidtas för att förbättra vattnets status så långt det är möjligt. I de fall det förslås ett mindre strängt krav visas undantagna åtgärder i listan nedan. |
||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats |
Nedströmspassage förbi Ramsele kraftverk | Anordningar för nedströmspassage | Ramselesjön |
Minimitappning i torrfåra i Stor-Finnforsen | Minimitappning i naturfåra | Stor-Finnsjön Faxälven |
Uppströms passage förbi Ramsele kraftverk | Uppströmspassage | Ramselesjön |
Åtgärdsbehov
Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.
I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.
Åtgärdsbehov per vattenförekomst
Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.