Ljusnedalssjön

  • Vattenförekomst
  • MS_CD: WA29581252
  • VISS EU_CD: SE693682-133926
  • Senaste bedömning
Val av förvaltningscykel Senaste bedömning eller Förvaltningscykel 1 (2004 - 2009) Förvaltningscykel 2 (2010 - 2016) Förlängning av förvaltningscykel 2 Förvaltningscykel 3 (aktuell) Förlängning av förvaltningscykel 3

Nyhet i VISS - information utifrån förvaltningscykel

Du kan välja att se material från en specifik vattenförvaltningscykel via ”Val av förvaltningscykel” ovanför denna ruta. Om du inte gör något val visas ”Senaste bedömning”, den mest aktuella informationen oavsett vilken förvaltningscykel den är inlagd i. I förvaltningscykel 1, 2 och ”Förlängning av cykel 2” ser du det som var aktuellt när cykeln avslutades. I den pågående ”Förvaltningscykel 3” ser du det som hittills har lagts in i den cykeln.

Powered by Esri
Zoom In
Zoom Out
Visa i stora kartan
  • Statusklassning
    Färgrepresentation av klassning Otillfredsställande Färgrepresentation av klassning Uppnår ej god Färgrepresentation av klassning Kraftigt modifierad
Ljusnedalssjön
Vattenkategori
Sjö
Tillkomst/Härkomst
Kraftigt modifierad
Typ av kraftigt modifierat vatten
Energi - vattenkraft
Area
4 km2
Huvudavrinnings-område
Ljusnan - SE48000
Delavrinnings-områden
Län
Jämtland
Kommun
Härjedalen
Distriktsindelning
2. Bottenhavet (nationell del)
Vattenmyndighet
Bottenhavets
Ansvarigt län
Jämtland
Åtgärdsområde
Övre Ljusnan (AREA00884)
Delområde/ Ansvarsområde
Ljusnan (AREA00272)
Koordinater
SWEREF99 TM Nordlig: 6934096
SWEREF99 TM Östlig: 379062

Miljökvalitetsnorm

Version: Beslutad

Ekologisk potential

Kvalitetskrav Otillfredsställande ekologisk potential 2039

Referenser

Kemisk ytvattenstatus

Kvalitetskrav God kemisk ytvattenstatus
 
Undantag - Mindre stränga krav Kvalitetskrav Tidpunkt Påverkanskälla
Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus   Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus   Diffusa källor - Atmosfärisk deposition
Referenser

Kraftigt modifierat vatten

Åtgärder - Miljökvalitetskrav (20 st)

Vattenförekomsten har förklarats som kraftigt modifierad. Miljökvalitetskrav är ställda med hänsyn till de verksamheter eller miljövärden som riskerar att påverkas negativt av de åtgärder som krävs för att nå god ekologisk status. Här listas de åtgärder som bedömts nödvändiga för att klara kvalitetskraven. Om alternativa åtgärder kan ge lika god effekt på vattnets ekologiska status ska det anses likvärdigt.

Åtgärd  Åtgärdskategori  Åtgärdsplats 
Nedströmspassage vid dammen Borrdammen Anordningar för nedströmspassage Lossen
Ljusnedalssjön
Nedströmspassage vid dammen Halvfari Anordningar för nedströmspassage
Nedströmspassage vid dammen Kolbenshån 1 Anordningar för nedströmspassage Kolbenshån
Ljusnan
Nedströmspassage vid dammen Kolbenshån 3 Anordningar för nedströmspassage Ljusnan
Nedströmspassage vid dammen Kolbenshån 4 Anordningar för nedströmspassage Ljusnan
Nedströmspassage vid dammen Medskogsbygget Anordningar för nedströmspassage Ljusnan
Nedströmspassage vid dammen Rörhådammen Anordningar för nedströmspassage Rörhån
Ljusnan
Nedströmspassage vid dammen Rörhån nedströms Anordningar för nedströmspassage Ljusnan
Nedströmspassage vid dammen Staffansbygget 1 Anordningar för nedströmspassage
Nedströmspassage vid dammen Staffansbygget 2 Anordningar för nedströmspassage
Uppströmspassage vid dammen Borrdammen Uppströmspassage Lossen
Ljusnedalssjön
Uppströmspassage vid dammen Halvfari Uppströmspassage
Uppströmspassage vid dammen Kolbenshån 1 Uppströmspassage Kolbenshån
Ljusnan
Uppströmspassage vid dammen Kolbenshån 3 Uppströmspassage Ljusnan
Uppströmspassage vid dammen Kolbenshån 4 Uppströmspassage Ljusnan
Uppströmspassage vid dammen Medskogsbygget Uppströmspassage Ljusnan
Uppströmspassage vid dammen Rörhådammen Uppströmspassage Rörhån
Ljusnan
Uppströmspassage vid dammen Rörhån nedströms Uppströmspassage Ljusnan
Uppströmspassage vid dammen Staffansbygget 1 Uppströmspassage
Uppströmspassage vid dammen Staffansbygget 2 Uppströmspassage

Sammanfattning av förklarandet av kraftigt modifierat vatten (KMV)

Här visas hur vattnet har identifierats som kraftigt modifierat (KMV). Analysen följer Vägledning för Kraftigt Modifierat Vatten i vattenförekomster med vattenkraft (Havs- och Vattenmyndigheten, 2016). 

Åtgärder - Maximal ekologisk potential (25 st)

Åtgärder - God ekologisk potential (22 st)

Åtgärder - Undantag – mindre strängt krav (2 st)

Potentiella åtgärder (5 st)

Statusklassning

  •  
  •  
  • Klassificering

Status

Ekologisk status - Biologiska kvalitetsfaktorer

Ekologisk status - Fysikalisk-Kemiska kvalitetsfaktorer

Ekologisk status - Hydromorfologiska kvalitetsfaktorer

Kemisk status

Klassning av prioriterade ämnen och andra ämnen av betydelse

Påverkanskällor

  •  
  •  
  • Klassificering
  • Punktkällor - reningsverk 
  • Punktkällor - Bräddning 
  • Punktkällor - IED-industri  
  • Punktkällor - Inte IED-industri 
  • Punktkällor - Förorenade områden 
  • Punktkällor - Deponier  
  • Punktkällor - Lakvatten från gruvdrift  
  • Punktkällor - Vattenbruk  
  • Punktkällor - Andra signifikanta punktkällor 
  • Diffusa källor - Urban markanvändning 
  • Diffusa källor - Jordbruk 
  • Diffusa källor - Skogsbruk  
  • Diffusa källor - Transport och infrastruktur 
  • Diffusa källor - Förorenad mark/gammal industrimark 
  • Diffusa källor - Enskilda avlopp 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Diffusa källor - Materialtäkt  
  • Diffusa källor - Vattenbruk 
  • Diffusa källor - Andra relevanta 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för jordbruk 
  • Vattenuttag eller vattenavledning för dricksvatten 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för industri 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för kylvatten 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenbruk 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - för vattenkraft 
  • Vattenuttag eller vattenavledning - annat 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för dricksvatten 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för översvämningsskydd 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för bevattning 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för turism och rekreation 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för industrin 
  • Förändring av konnektivitet genom dammar, barriärer och slussar - för sjöfart 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Färgrepresentation av klassningEj klassad 
  • Förändring av hydrologisk regim - jordbruk 
  • Förändring av hydrologisk regim – Sjöfart 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av hydrologisk regim - offentlig vattenförsörjning 
  • Förändring av hydrologisk regim - fiske och vattenbruk 
  • Förändring av hydrologisk regim - annat 
  • Fysisk förlust av hela eller delar av vattenförekomster  
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för översvämningsskydd 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för jordbruket 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - för sjöfart 
  • Färgrepresentation av klassningBetydande påverkan 
  • Förändring av morfologiskt tillstånd - okända eller föråldrade 
  • Andra hydromorfologiska förändringar 
  • Introducerade sjukdomar eller arter  
  • Exploatering eller borttagande av djur eller växter 
  • Nedskräpning, olaglig avfallsdumpning 
  • Annan signifikant påverkan 
  • Okänd signifikant påverkan 
  • Historisk förorening 

Åtgärdsbehov

Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.

I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.

Åtgärdsbehov per vattenförekomst

Metodrapport

Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.

Hämtar 58%