- Vattenkategori
- Vattendrag
- Tillkomst/Härkomst
- Naturlig
- Längd
- 2 km
- Huvudavrinnings-område
- Indalsälven - SE40000
- Delavrinnings-områden
- Län
- Jämtland
- Kommuner
- Krokom
Östersund - Distriktsindelning
- 2. Bottenhavet (nationell del)
- Vattenmyndighet
- Bottenhavets
- Ansvarigt län
- Jämtland
- Åtgärdsområde
-
Norra indalsälven (AREA00843)
- Delområde/ Ansvarsområde
-
Indalsälven (AREA00274)
- Koordinater
-
SWEREF99 TM Nordlig: 7035295
SWEREF99 TM Östlig: 476028
Ekologisk status
Kemisk ytvattenstatus
Undantag - Mindre stränga krav | Kvalitetskrav | Tidpunkt | Påverkanskälla |
---|---|---|---|
Kvicksilver och kvicksilverföreningar | Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus | Diffusa källor - Atmosfärisk deposition | |
Bromerad difenyleter | Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus | Diffusa källor - Atmosfärisk deposition |
Åtgärdsbehov
Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.
I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.
Åtgärdsbehov per vattenförekomst
Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.
Här presenteras de föreslagna och genomförda åtgärderna för vattenförekomsten.
Juridiskt bindande åtgärder i Vattenmyndigheternas åtgärdsprogram
Vattenmyndigheternas åtgärdsprogram innehåller de åtgärder som myndigheter och kommuner behöver genomföra för att miljökvalitetsnormerna ska följas. Åtgärdsprogrammen för respektive vattendistrikt hittar du på www.vattenmyndigheterna.se.
Åtgärderna i åtgärdsprogrammet är administrativa åtgärder som är juridiskt bindande. Dessa syftar till att bana väg för de åtgärder som genomförs direkt i vattenmiljöerna för att förbättra vattnets ekologiska och kemiska status.
Möjliga, planerade, pågående och genomförda åtgärder för bättre vattenkvalitet
Nedan visas genomförda och planerade åtgärder samt föreslagna åtgärder som kan behöva genomföras för att uppnå bättre vattenkvalitet. Åtgärderna är inte juridiskt bindande, utan en del i den långsiktiga planeringen för bättre vatten. Det kan finnas ytterligare åtgärder som av olika anledningar ännu inte blivit registrerade. Vattenmyndigheterna välkomnar synpunkter och konkreta förbättringsförslag på föreslagna åtgärder.
Möjliga åtgärder i Förvaltningscykel 3 (2 st) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats | Effekter | Storlek | Tidsspann | Totalkostnad | Flaggor |
Trumbyte oinventerade i WA31858815 | Omläggning/byte av vägtrumma | WA31858815 | 2 st | - | |||
Trumbyte oinventerade i WA31858815 | Omläggning/byte av vägtrumma | WA31858815 | 2 st | - |
Möjliga åtgärder i Förvaltningscykel 2 (4 st) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Förslag på åtgärder som är möjliga att genomföra eller skulle behöva genomföras för att nå god vattenstatus. |
|||||||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats | Effekter | Storlek | Tidsspann | Totalkostnad | Flaggor |
Trumbyte oinventerade i WA31858815 | Omläggning/byte av vägtrumma | WA31858815 | 2 st | - | |||
Trumbyte oinventerade i WA31858815 | Omläggning/byte av vägtrumma | WA31858815 | 2 st | - | |||
Åtgärd vid vägtrumma | Omläggning/byte av vägtrumma | WA31858815 | 2 st | - | |||
Åtgärdsutredning | Åtgärdsutredning - övervakningsbehov | WA31858815 | 1 st | - |
Genomförda åtgärder (2 st) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Åtgärder som har genomförts i eller kring vattenförekomsten eller har en effekt på vattenförekomsten |
|||||||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats | Effekter | Storlek | Tidsspann | Totalkostnad | Flaggor |
Miljöersättning ekologisk odling | Odling utan bekämpningsmedel | 8 ha | 2010 - 2014 | ||||
Miljöersättning extensiv vallodling | Vallodling i slättlandskapet (enligt miljöstödet) | Minskning Totalkväve st/år Minskning Totalfosfor st/år |
8 ha | 2010 - 2014 |
Ekologisk status - Ytvatten Risk |
---|
Riskbedömningen att inte uppnå miljökvalitetsnormen baseras på en analys per miljökonsekvenstyp (miljöproblem) av betydande påverkanskällor och deras förväntad utveckling (bedöms som oförändrad vid otillräcklig underlag om utvecklignen) samt klassificiering av status av relevanta kvalitetsfaktorer, dess tillförlitlighet och säkerhet . Se ”Påverkanskällor” samt respektive parameter under ”Status” för mer information om betydande påverkanskällor och referenser till statusklassningen.
|
Kemisk status - Ytvatten Risk |
---|
Vattenförekomsten bedöms inte uppnå god status med avseende på Bromerade difenyletrar (PBDE) och kvicksilver (Hg), baserat på en nationell klassificering av PBDE och Hg som gjorts av Vattenmyndigeheterna. Riskbedömningen baseras på att det finns en risk att god status inte uppnås till 2027.
|
Område | EUID | Områdestyp |
---|---|---|
Avloppskänsliga områden, inlandsvatten, fosfor | SELK001 | Avloppsvattendirektivet |
Vattenversion
Detta objekt har existerat i följande versioner
Version | Datum |
---|---|
Ytvatten innan versionshantering | 2011-05-09 12:09 |
SVAR_2010_1 | 2011-10-17 12:07 |
SVAR_2012_2 | 2012-11-08 09:07 |
SVAR_2016 | 2017-06-20 09:29 |
Cykel | Vattentyp |
---|---|
Förvaltningscykel 1 (2004 - 2009) | Vattenförekomst |
Förvaltningscykel 2 (2010 - 2016) | Vattenförekomst |
Förlängning av förvaltningscykel 2 | Vattenförekomst |
Förvaltningscykel 3 (2017 - 2021) (aktuell) | Vattenförekomst |