- Vattenkategori
- Vattendrag
- Tillkomst/Härkomst
- Naturlig
- Längd
- 3 km
- Huvudavrinnings-område
- Dalälven - SE53000
- Delavrinnings-områden
- Län
- Dalarna
- Kommun
- Vansbro
- Distriktsindelning
- 2. Bottenhavet (nationell del)
- Vattenmyndighet
- Bottenhavets
- Ansvarigt län
- Dalarna
- Åtgärdsområde
-
Nedre Västerdalälven (AREA00874)
- Delområde/ Ansvarsområde
-
Dalälven (AREA00269)
- Koordinater
-
SWEREF99 TM Nordlig: 6706340
SWEREF99 TM Östlig: 445540
Ekologisk status
Kemisk ytvattenstatus
Undantag - Mindre stränga krav | Kvalitetskrav | Tidpunkt | Påverkanskälla |
---|---|---|---|
Kvicksilver och kvicksilverföreningar | Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus | Diffusa källor - Atmosfärisk deposition | |
Bromerad difenyleter | Uppnår ej god kemisk ytvattenstatus | Diffusa källor - Atmosfärisk deposition | |
Undantag - Tidsfrister | |||
Kvicksilver och kvicksilverföreningar | God kemisk ytvattenstatus | 2027 | Punktkällor - Förorenade områden |
Bromerad difenyleter | God kemisk ytvattenstatus | 2027 | Punktkällor - Förorenade områden |
Åtgärdsbehov
Åtgärdsbehov är en kvantifiering av den åtgärdsmängd som behövs för att nå miljökvalitetsnormerna i en eller flera vattenförekomster. Behoven som identifierats är inte bindande men ger en indikation på hur många åtgärder som behöver genomföras samt hur de kan fördelas mellan olika vattenförekomster.
I vattenförvaltningscykel 3 (2021-2027) har åtgärdsbehov endast kvantifierats för miljökonsekvenstypen övergödning. För sjöar och vattendrag beskrivs behovet utifrån reduktion av fosfor medan det för kustvatten beskrivs utifrån reduktion av både fosfor och kväve. Via nedanstående länkar återfinns metodrapport samt aktuella åtgärdsbehov avseende fosfor och kväve. Observera att åtgärdsbehoven bygger på en nationell beräkning och att undersökningar som grundar sig på mer lokal kunskap kan ge bättre skattningar av behoven.
Åtgärdsbehov per vattenförekomst
Observera att åtgärdsbehoven i regel inte uppdateras efter det att åtgärdsprogram och förvaltningsplaner beslutats. Undantag kan dock förekomma, se därför till att alltid utgå från den senaste versionen från VISS.
Här presenteras de föreslagna och genomförda åtgärderna för vattenförekomsten.
Juridiskt bindande åtgärder i Vattenmyndigheternas åtgärdsprogram
Vattenmyndigheternas åtgärdsprogram innehåller de åtgärder som myndigheter och kommuner behöver genomföra för att miljökvalitetsnormerna ska följas. Åtgärdsprogrammen för respektive vattendistrikt hittar du på www.vattenmyndigheterna.se.
Åtgärderna i åtgärdsprogrammet är administrativa åtgärder som är juridiskt bindande. Dessa syftar till att bana väg för de åtgärder som genomförs direkt i vattenmiljöerna för att förbättra vattnets ekologiska och kemiska status.
Möjliga, planerade, pågående och genomförda åtgärder för bättre vattenkvalitet
Nedan visas genomförda och planerade åtgärder samt föreslagna åtgärder som kan behöva genomföras för att uppnå bättre vattenkvalitet. Åtgärderna är inte juridiskt bindande, utan en del i den långsiktiga planeringen för bättre vatten. Det kan finnas ytterligare åtgärder som av olika anledningar ännu inte blivit registrerade. Vattenmyndigheterna välkomnar synpunkter och konkreta förbättringsförslag på föreslagna åtgärder.
Möjliga åtgärder i Förvaltningscykel 3 (2 st) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats | Effekter | Storlek | Tidsspann | Totalkostnad | Flaggor |
Nedströmspassage förbi Eldforsens kraftverk | Anordningar för nedströmspassage | Västerdalälven | Ökning Habitat 170 ha | 1 st | - | ||
Nedströmspassage förbi Hummelforsens kraftverk | Anordningar för nedströmspassage | Västerdalälven | Ökning Habitat 170 ha | 1 st | - |
Möjliga åtgärder i Förvaltningscykel 2 (6 st) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Förslag på åtgärder som är möjliga att genomföra eller skulle behöva genomföras för att nå god vattenstatus. |
|||||||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats | Effekter | Storlek | Tidsspann | Totalkostnad | Flaggor |
Nedströmspassage förbi Eldforsens kraftverk | Anordningar för nedströmspassage | Västerdalälven | Ökning Habitat 170 ha | 1 st | - | ||
Nedströmspassage förbi Hummelforsens kraftverk | Anordningar för nedströmspassage | Västerdalälven | Ökning Habitat 170 ha | 1 st | - | ||
Anpassade skyddszoner på åkermark vid SE670933-140127 | Anpassade skyddszoner på åkermark | Noret | Minskning Totalfosfor till hav (inkl. retention) 8 kg/år Minskning Totalkväve till hav (inkl. retention) 0 kg/år Minskning Totalkväve 0 kg/år Minskning Totalfosfor 8 kg/år |
8 st | - | ||
Flottledsåterställning av Noret | Flottledsåterställning | Noret | - | 71 000 kr | |||
Åtgärda vandringshinder - Noret (Äppelbo) | Möjliggöra upp- och nedströmspassage | 6708623 - 1401747 | 1 m | - | |||
Våtmark - fosfordamm vid SE670933-140127 | Våtmark - fosfordamm | Noret | Minskning Totalfosfor till hav (inkl. retention) 7 kg/år Minskning Totalkväve till hav (inkl. retention) 0 kg/år Minskning Totalkväve 0 kg/år Minskning Totalfosfor 7 kg/år |
0,13 ha | - |
Genomförda åtgärder (2 st) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Åtgärder som har genomförts i eller kring vattenförekomsten eller har en effekt på vattenförekomsten |
|||||||
Åtgärd | Åtgärdskategori | Åtgärdsplats | Effekter | Storlek | Tidsspann | Totalkostnad | Flaggor |
Miljöersättning ekologisk odling | Odling utan bekämpningsmedel | 75 ha | 2010 - 2014 | ||||
Miljöersättning extensiv vallodling | Vallodling i slättlandskapet (enligt miljöstödet) | Minskning Totalkväve st/år Minskning Totalfosfor st/år |
66 ha | 2010 - 2014 |
Ekologisk status - Ytvatten Risk |
---|
Riskbedömningen är en bedömning av risken för att en eller flera kvalitetsparametrar inom en eller flera miljökonsekvenstyper (miljöproblem) understiger klassgränsen för god ekologisk status och att god ekologisk status inte kommer att kunna uppnås till 2027. Riskbedömningen baseras på påverkansanalysen och statusklassningen av samtliga kvalitetsparametrar för ekologisk status. Nedan listas de miljökonsekvenstyper (miljöproblem) för vilka det finns en eller flera kvalitetsparametrar som riskerar eller eventuellt riskerar (osäker risk) att ej uppnå god ekologisk status. För mer information, se bedömningen av påverkanskällor under ”Påverkanskällor” och bedömningen av kvalitetsparametrar under ”Statusklassning”.
|
Kemisk status - Ytvatten Risk |
---|
Riskbedömningen är en bedömning av risken för att ett eller flera prioriterade ämnen överstiger gränsvärdet för ej god kemisk status och att god status inte kommer att kunna uppnås till 2027. Bedömningen baseras på påverkansanalysen av betydande påverkanskällor och statusklassningen av prioriterade ämnen. Nedan listas de ämnen för vilka det finns en risk eller eventuell risk (osäker risk) att ej uppnå god kemisk status. För mer information, se bedömningen av påverkanskällor under ”Påverkanskällor” och bedömningen av ämnen under ”Statusklassning”.
|
Område | EUID | Områdestyp |
---|---|---|
Avloppskänsliga områden, inlandsvatten, fosfor | SELK001 | Avloppsvattendirektivet |
Den hydrologiska ordningen visar vilken ordning rinnsträckorna och vattenytorna ligger i förekomsten från nedströms och uppåt.
Ordning | RSTID/VYID | VName / RName | Name | Linjekod/Ytkod |
---|---|---|---|---|
0 | 67093301401266 | Noret / Noret | Vattendrag |
Vattenversion
Detta objekt har existerat i följande versioner
Version | Datum |
---|---|
Ytvatten innan versionshantering | 2011-05-09 12:09 |
SVAR_2010_1 | 2011-10-17 12:07 |
SVAR_2012_2 | 2012-11-08 09:07 |
SVAR_2016 | 2017-06-20 09:29 |
Cykel | Vattentyp |
---|---|
Förvaltningscykel 1 (2004 - 2009) | Vattenförekomst |
Förvaltningscykel 2 (2010 - 2016) | Vattenförekomst |
Förlängning av förvaltningscykel 2 | Vattenförekomst |
Förvaltningscykel 3 (2017 - 2021) (aktuell) | Vattenförekomst |